الدّرسُ السابع : بائعة الكبريت«دختر كبريت فروش»
|
كلمه ها و تركيب هاي تازه : الْبرد = سرما الثلجْ = برف حافية القدميْن = پابرهنه المُفرّق = پاره پاره حاولَ = تلاش كرد العُلب = جمع «علبة » قوطي الرّائحة = بوي فاح = پخش شد الزّاويه = گوشه المارّة = رهگذر – عابر الشّفة = لب أوْصي = سفارش كرد اسْتعادَ – بازگرداند الاخماد = خاموش كردن الأذي = اذيّت الاحاسيس = جمع احساس ارْتَجي = اميدوار شد ازال = از ميان برد امْسي = شب را به سر برد نُصْب اعينهم = مقابل ديدگانشان الطّيلة = طول ، مدت المعاقب = سرزنش گر السّجية = خوي ، خصلت الأنفس = ارزشمندترين رامَ = خواست الثّياب = جمع «ثوب » لباس المصانع = جمع «مصْنع» كارخانه |
قواعد درس هفتم : نواسخ
|
نواسخ : نواسخ جمع «ناسخه» به معناي باطل كننده است و در اصطلاح به مجموعه اي عواملي گفته مي شود كه بر سر جمله ي اسمّيه مي آيند و حكم قبلي مبتداو خبر را (مبتدا و خبر هر دو مرفوعند) نسخ و باطل مي كند. نواسخ : كان و اخواتها – كاد و اخواتُها – انّ و اخواتُها - لا النّافية للْجنس
الف) كان و اخوات آن : «كان» فعلي است از افعال ناقصه كه بر سر مبتدا و خبر مي آيد، مبتدا را مرفوع كرده و اسم خود مي گرداند (اسم كان) خبر را منصوب كرده و خبر خود (خبر كان) مي گرداند مثل :
كان اللهُ عليماً كان : از افعال ناقصه الله : اسم كان عليماً : خبر كان يكونُ الشهداءُ احياء . يكون : از افعال ناقصه الشهدا : اسم كان و مرفوع احياء : خبر كان و منصوب
مهمترين افعالي كه عمل آنها مانند «كان» مي باشد عبارتند از : أصْبح ( صبح كرد) ، اضحي ( ظهر كرد)، ظلّ ( در تمام روز بود) ، صار (شد)، ليْس ( نيست) ، مادام (هميشه بود) مازال َ ( هميشه بود) و ......مثال ما زالَ المؤمنُ محترماً.
ب) كادَ و اخوات آن : فعلي است از «افعال مقاربة» كه بر سر مبتدا و خبر مي آيد همانند فعل «كان» عمل مي كند (مبتدا را مرفوع و خبر را منصوب مي كند) مثال :
كاد الجهلُ يَضْمَحّلُ: كاد : از افعال مقاربة الجهلُ : اسم كادو مرفوع يضمحل : خبر كاد – فعل مضارع محلا منصوب نكته : چون خبر «كادَ» و نظاير آن هميشه فعل مضارع است ، پس اعراب آنها محلي و منصوب است. |
مهم ترين افعالي كه عمل آنها همانند «كاد» مي باشد عبارتند از :
|
عسي (اميدوار است) ، اَخَذَ (شروع كرد) ، جَعَل (شروع كرد) توجه : فعل «كاد» بر نزديكي وقوع خبر و فعل «عسي» به اميدوار بودن در وقوع يك خبر و در وفعل «أخَذَ و جَعَلَ» بر شروع وقوع خبر دلالت مي كند.
مثال : عسي الظُلْمُ ان يزُولَ : عسيَ : از افعال مقاربة الظُلمُ : اسم مثني و مرفوع ان خبر علي – فعل مضارع و محلا منصوب
نكته ي 2 : شرط آن است كه «كاد» اخواتش «فعل مضارع» باشد. نكته 3 : اين افعال (افعال مقاربة) جامدند و فعل مضارع از آنها ساخته نمي شود به غير از فعل «كاد» كه مضارعش استعمال شده است مانند :
يكادُ البرقُ يخطِفُ ابصارَهُم يكادُ : از افعال مقاربه برق : اسم كادو مرفوع يخطف : خبر كاد – فعل مضارع و محلاً منصوب
ج) انّ و اخوات آن :حرف مشبهة بالفعل عبارتند از : انّ (همانا ، به درستي كه ) أنّ (كه) (كأنّ (مثل اين كه ) ، ليْتَ (اي كاش) لكنّ (ولي) لعلّ (شايد) اين حروف بر سر مبتدا و خبر مي آيند و مبتدا را منصوب كرده و اسم خود مي گردانند و خبر را مرفوع كرده و خبر خود مي گردانند مثال :
انّ العفو شيمةُ الفتيان ان : از حروف مشبهة بالفعل العفو : اسم انّ و منصوب شيمة : خبر انّ و مرفوع نكته ي 1 : اگر خبر «انّ» و اخوات ، آن «ظرف يا جار و مجرور» باشند و اسم آنها نكره باشد، لازم است كه خبر بر اسم خود مقدم شود، مثل :
انّ في الصّف تلميذاً انّ : از حروف مشبهة بالفعل في الصفّ : جار و مجرور خبر مقدم انّ محلاً مرفوع تلميذاً : اسم مؤخران و منصوب نكته ي 2: هر گاه «ماي حرفي» (ماي كافّه) به آخر حروف مشبهة بالفعل متصل شود اين حروف را از عمل باز مي دارد و به خاطر آن «ماي كافّه» (بازدارنده) ناميده مي شود، مثال:
انّما المجتهدُ ناجحٌ انما : ماي كافه المجتهد : مبتدا و مرفوع ناجح : خبر و مرفوع نكته ي 3 : «انّما و اَنّما» از ادات حصر بوده و معناي «فقط» مي دهند و چيزي را در چيزي را در چيز ديگر يا كسي محصور مي كنند. نكات قابل ذكر : در موارد زير واجب است كه همزه ي حرف اول «انّ» مكسور باشد. 1. هر گاه در آغاز جمله قرار گيرد ، مثل :انّك لا تجني من الشّوك الغبب» 2. بعد از فعل «قال» و مشتقات آن : مثل : قال انّه مُتخلّقٌ بالفضائل الاخلاقية
د – لاي نفي جنس :لاي نفي جنس عملش همانند «انّ» است، يعني اسم را منصوب و خبر را مرفوع مي كند. مانند : لا ربْح مع الظّلم لا : لاي نفي جنس مع : اسم لا – مبني بر فتح و محلاً منصوب الظلم : خبر لا مضاف اليه و محلا مرفوع نكته ي 1 : لاي نفي جنس اسم و خبرش هر دو بايد نكره باشند، بنابراين نمي گوئيم : لا الكبرَ في المؤمن (چون «كبر» و «مومن» هر دو معرفه به«ال» هستند. نكته ي 2 : خبر لاي نفس جنس بر اسمش مقدم نمي شود بنابراين نمي گوئيم : لا في الصفّ تلميذَ ، بلكه مي گوئيم ، لا تلميذً الصّف . |
تمارين ، تمرين هاي درس هفتم : 1 – افعال ناقصه و حروف مشبهة بالفعل را به همراه اسم و خبر آن ها را معين كن.
|
1. و ما يدريكَ لعلّ الساعة قريب لعلّ : از حروف مشبهة بالفعل الساعة : اسم «لعلّ» و منصوب قريبٌ : خبر «لعلّ» و مرفوع |
2 – و اوصاني بالصّلاة و الزكاة مادُمْتُ حيّاً
|
ما دُمْتُ : از افعال ناقصه ، تُ : اسم «مادام» و محلاً مرفوع ، حيّاً : خبر «مادام» و منصوب |
3 – ليْسَ بينَ دعوة المظلومِ و بين الله حجابٌ و بابُ الله مفتوح دائماً.
|
ليْسَ : از افعال ناقصه بين َ: ظرف مكان ، خبرمقدم ليس : محلاً منصوب حجابٌ :اسم مؤخر«ليس» مرفوع |
4 – مازالت الا حاسيسُ الثّورويّةُ تموجُ في قلوبِ جماهيرنا المسْلمة .
|
مازالتْ : از افعال ناقصه الا حاسيسُ : اسم «مازال» و مرفوع تموجُ : فعل و فاعل آن ضمير مستتر «هي» خبر «مازال» و محلاً منصوب |
2 – افعال مقاربه و لاي نفي جنس را به همراه اسم و خبر آن ها معين كن.
|
1. و انْ يكادُ الّذينَ كفروا ليُزلقونك بأبصارهم لمّا سَمعُوا الذّكر. يكادُ : از افعال قاربه الّذين : اسم «يكاد» و محلاً مرفوع يُزلقونَ : فاعل و فعل آن ضمير بارز «واو» خبر «يكاد» و محلاً منصوب( خبر افعال مقاربه بايد فعل مضارع باشد) |
2 . اَخَذَ الاباءُ و الاُمّهاتُ يُربّونَ انباءَهم اكْثر فأكْثر .
|
أخَذَ ، از افعال مقاربه الآباءُ :اسم «أَخَذَ» و مرفوع يرَبّونَ : فعل و فاعل آن ضمير بارز «واو» خبر «أخَذَ» محلاً منصوب (چون خبر جمله ي فعليه مي باشد ، پس اعرابش محلي است) |
3 . لااله الاالله
|
لا : لاي نفي جنس الة : اسم لا و مبني بر فتح ، محلاً منصوب موجودٌ : خبر محذوف «لا» و مرفوع در اصل : لا الهَ (موجودٌ) الا الله |
3 – در عبارت هاي زير اشتباهات را با ذكر دليل اصلاح كن:
|
1. ذلك الطالبةُ تأخُذُ تتغلّبَ علي مصائب الحياة تلك : چون «الطّالبة» مفرد مؤنث است . أخَذَت : چون اين فعل را از افعال مقاربه بوده و جامد است و مضارع ندارد تتغلّبُ : چون مضارع مرفوع است و بدون ادات ناصيه و جازمه آمده است |
2 . انّ المسلمونَ لن يَنْجحون ماداموا لم يجْعل الاجتهادُ نُصْبَ أعْيُنِهِم .
|
المسلمينَ : چون اسم «انّ» است با «ياء» منصوب مي شود. ينجحوا : چون مضارع منصوب با «لن» است و علامت نصب آن حذف نون اعراب است يجْعلوا : چون مرجع فاعل جمع مذكر و مضارع مجزوم با «لم» است . الاجتهاد چون مفعول به است. |
3 . اليس تدبيرٌ لكلِّ وقتٍ؟
|
چون اسم ليس (تدبيرٌ) نكره و خبر آن شبه جمله است، بنابراين خبر بايد بر اسم مقدم شود |
4 . تسْتُم نائلونَ ما تُحبّونَ الاّ بالصبر علي ما تكْرهان .
|
نائلي : خبر «ليس» و منصو با «ياء» است (در اصل «نائلين» بوده كه به علت مضاف بودن نون آن حذف شده است) بالصّبر: چون مجرور به حرف جر است. نكْرِهونَ : چون فعل قبل از آن جمع مذكر است. |
4 – علت نصب و رفع كلمات زير را ذكر كن :
|
1. اذا كنتَ في كل الامور معاتباً / صديقكَ لَمْ تلْقَ الذّي لا تُعاتبه تَ در كنتَ : اسم كان و محلا مرفوع مُعاتباً : خبر كان و منصوب صديق : مفعول به و منصوب الّذي : مفعول به و محلا منصوب به : مفعول به و محلاً منصوب
2. قُم للمعلّم وفّه التبجيلا / كادالمعلّم أن يكونَ رسولا «ه» در وفّه مفعول به اول و محلاً منصوب التبجيلا : مفعول به دوم و منصوب المعلّمُ : اسم كاد و مرفوع رسولاً : خبر «كانَ و منصوب» أن يكونَ خبر «كادَ » و محلاً منصوب
3 . العلمُ انفس شيءٍ انت داخرةُ /منْ يدْرسُ العلم لمْ تدرْسُ معالمه العلمُ ك مبتدا و مرفوع انفسُ : خبر و مرفوع انتَ : مبتدا و محلاَُ مرفوع ذاخُر : خبر و مرفوع به: مفعول به براي شبه فعل «ذاخر» و محلا منصوب مَمَنْ : مبتدا و محلاَ مرفوع ، يدْرَُسُ :جمله ي فعليه ، خبر براي مبتدا و محلاً مرفوع االْعلم : مفعول به و منصوب مغالِمُ : فاعل و مرفوع
5 – ضماير «انتِ» ، «انتما»، «انتنّ» را در عبارت زير به جاي «انتَ» قرار داده و تغييرات لازم را انجام بده : «انتَ تلميذُ مجتهدٌ تطيعٌ والديك و مدرّسك و لَمْ تُقصّر في عملك 1. أنتِ : انتِ تلميذة مجتهدة تطيعينَ و الديك و مدرسيك و لم تُقصرّي في عملك. 2. انْتما : انتما تلميذانِ مجتهدان تطيعانِ والديكُما و مدرّسيكُما و لَمْ تُقَصّروا في عملكُما . (مذكر) 3. انتم : انتُمْ تلاميذُ مجتهدونَ تُطيعونَ والديكُم و مدرسيكُمْ و لَمْ تُقصّروا في عملكُم . 4. انتُنّ : انتُنّ تلميذاتٌ مجتهداتٌ تطْعِنَ و الد يكنّ و مدرسّا تكُنّ و لَمْ تٌقصّرْنَ في عملَكُنَّ
6 – با كمك گرفتن از نواسخ با هر يك از كلمات زير جمله اي بساز كه از پنج كلمه كمتر نباشد: الاجتهاد : أنّ الاجتهادَ منْ رمُوز النّجاح في الحياة المدرسة : انّ التلاميذ يذهبون َ الي المدرسة في الصّباح السبورة : كان المعلّم واقفاً عند السبورة في الصّف الطّلاب : أخذ الطّلابُ يقروونَ دروُسَهُم للامتحانِ.
تست هاي كنكوري درس 7 : 1 – دانش آموزان به لطف زحمات خود شروع به پيشرفت در دروسشان كردند 1.اخذت الطّلاب يتقدّمون به فضل زحماتة 2. شرع الطّالبات بالتقدّم في الدّروس بفضل تعبهّن 3. بدأت الطالبات يتقدمّن في دروسهن بفضل اتعابهنّ
2 – ترجمه ي عبارت ( و مَنْ يتوكّل علي الله فهو حسبه) كدام است؟ 1. هر كس به خدا توكل نمود، خدا او را كفايت كرد 2. هر كس به خدا توكل كند، خدا او را كفايت مي كند 3.توكل كننده به خدا غير از خدا مستغني است 4. توكل به خدا براي انسان كافي است
3 – اندلم يكلمنا ثلاثة اشهر واحدي عشرة ليلة . 1. انّه ُ – يُكلّمْ – اشهُرٍ – ليْلة ً 2. يُكلّمُنا – ثلاثة ً – أشهُر – احْدي عشرة 3. ثلاثة – اشُهر – احدي عشْرة – ليلةٍ 4. لَمْ يُكلْمُنا – ثلاثة – أشهُرٌ
4 – اذا ترجو أن يرجع المذنب عن الذنوب ، تقولٌ 1.عسي المذنب دن يتوب عن ذنبه ! 2. أخذ المذنب يرجع من ذنوبه ! 3. كاد المذنب يعود عن ارتكاب الذنوب ! 4. اضّحي المذنب أن يرجع من الذنب .
5 - «اذا كنتَ في كلّ الامور معاتباً / صديقك لم تلق الذي لا تُعاتبه» مفهوم البيت هو : 1. الاصدقاء ليسوا جديرين بالمعاتبة 2. ليس الانسان معصوماً نحنن الخطا 3. لا تلوم ُ الآخرين بل أمدحهم ! 4. لا تُعاقب من لم تَلْقَه !
6 – ما هو التعريب الصحيح للعبارة التالية ؟ براي رسيدن به خود كفايي بايد خوب درس بخوانيم 1. لابوغ الي الاكتفاء الذاقي علينا نطالُع كثيراً . 2. للوصول الي الاكتفاء الذاتي يحب أن ندرسَ جيّداً 3. الايصال الي الاكتفاء و الذاتي ، علينا الدراسة جيّداً 4. للتوصّل الي الاكتفاء الذاقي ، لِندرس جيّداً
7- عيّن الصحيح : 1. انا ذوهمة ولا اتكاسل 2. ما زلناذوهمة و لاتنكاسل 3.مدتُذي همة و لااتكاسل 4.هي ذاهمة و لاتتكاسل
8- عيّن الخطا في سبب رفع و نصب الكلمات التي اشيراليها بخط . «الا كُلُّ شيءٍ ما خلاالله باطل و كلّ نعيم لا محالة زائل 1. باطل : خبر مفرد و مرفوع 2. كلّ : مبتدا و مرفوع 3. محالة : اسم «لا» الثافية للجنس و مبني علي الفتح 4. زائل : خبر«لا» النافية للجنس و مرفوع
9 – عيّن الصحيح في اسلوب «لا» النافية للجنس: 1. الصادقَ لا الكاذبَ 2.لا بعَدك تلميذٌ مجدّ 3.لا التكبّر في المؤمن 4. لاتقدّمُ بدون جدّ |