عربي 1و2 ، دوره پيش دانشگاهي رشته علوم انساني


عربي 1و2 ، دوره پيش دانشگاهي رشته علوم انساني
كتاب كمك آموزشي : نشر آزمون، آموزش گام به گام عربي(1و2)
دوره پيش دانشگاهي :‌مؤلف :‌مجيد نوري
نوبت چاپ : 23/1385

خلاصه مطلب :

كتاب عربي 1و2 ، كتابي است كه براي رشته علوم انساني تأليف گرديده، به همين دليل متون آن بيشتر متون عربي است. آنچه كه به عنوان قواعد در اين كتاب به دانش آموزان آموخته مي شود، مكمل آموخته هاي سال هاي قبل آنان است. از سوي ديگر مطالب به گونه اي انتخاب گرديده كه با علائق دانش آموزان مطابقت داشته و معلمان را ياري مي دهد تا اين مطالب را به صورت محتوايي و عمقي به دانش آموزان تفهيم نمايند و از حفظ آنها بپرهيزند.
در كتاب عربي 1و2 ويژه علوم انساني دانش آموزان با قواعدي چون اقسام كلمه، جامد، مشتق، اسم معرف و نكره، معرب و مبني ، اعراب فعل مضارع، جمله اسميه و جمله فعليه، نواسخ، مفعول، حال و تمييز مستثني، منادا، فعل مضاعف و مهموز و سرانجام اسلوب و روش هاي جهد آشنا مي شوند.
در اين كتاب همچنين تنوع و تعدد تمرينات بسيار است. تمرينهايي كه فراگيران با پاسخگويي به آنها قواعد و لغات و مباحث مختلف را به خوبي درك كرده و مي آموزند. اميد است دانش آموزان بتوانند با ياري معلمان كوشاي خود و با دقت و پشتكار خويش در امر يادگيري و فهم اين زبان ارزشمند و همچنين حضور مثبت و مؤثر در امتحانات مربوطه بردارند.



  كلمه ها و تركيب هاي تازه :

المرأةُ = زن
النّنموذجيّة ُ = نمونه
الحفيض = وابسته ، ملازم ، نزديك
الطائع = فرمان بر دارد، مطيع
الخائف = بيمناك ، ترسنده
سمّر = ميخ كوب كرد
المسامير = جمع مسمار، ميخ
اخْتارَ = انتخاب كرد، برگزيد
رقّ (يَرِقُّ) = نرم شد
التّحية = درود ، سلام
الغاوون = جمع «غاو» گمراه
الْمهْلك = هلاك كننده
التّفوقّ = برتري
الْايتان = آوردن
الْخُطي = جمع ، خطْوة ، گام ، قدم
الْمُتخلّف = عقب مانده
الْمُستْتجير = پناهنده
السُّفلي = پايين تر
الْحربُ المفروضه = جنگ تحميلي
الْهوان = خواري
ارْشد (يُرشِدُ) = راهنمايي كرد
الاداب و العلوم الانسانيه = ادبيات و علوم انساني
الْحضاراتْ = جمع «حضارة » تمدن
 



  قواعد درس اول ، اقسام كلمه
كلمات در عربي به سه دسته تقسيم مي شوند :

الف) اسم
ب) فعل
ج) حرف
الف) اسم، اسم آن است كه به معنايي دلالت مي كند( بدون داشتن زمان) مانند : تعليم، عالم ، معلّم
 



  اقسام اسم :

1. مذكر يا مؤنث
2. جامد يا مشتق
3. معرفه يا نكره
4. معرب يا مبني

برخي از نشانه هاي مخصوص اسم عبارتند از :
1 – مجرور بودن، بالمُعلّم ( مجرور به حرف جر) ، كتابُ العالَم ( مجرور به مضاف اليه)
2 – تنوين : معلّم ( يك اسم همزمان نمي تواند از تنوين و «ال» برخوردار باشد)
3 – اضافه ( مضاف قرار گرفتن) درس المعلّم
4 – پذيرفتن «ال» المعلّم الكتاب
5 – منادا شدن : يا تلميذُ ، يا اللهُ
منادا / منادا
فعل : فعل آن است كه به معنايي دلالت مي كند و به زمان نياز دارد. مانند : نصَرَ ، يَفْرحُ (مضارع)، اُكتُبْ (امر حاضر)
 



  برخي از نشانه هاي فعل عبارتند از :

1 – داشتن ضمير «ت» مانند « نصَرْتَ ، نَصرْتُما ، نَصَرْتُمْ .
2 – داشتن ضمير تاء ساكن «تْ» مانند : نَصَرتْ ، ضرَبَتْ
3 – داشتن ضمير «ي» مانند : اُنْصُري ، تَنْصرينَ
4 – داشتن نون تأكيد خفيفه (نْ) يا ثقيله ( نّ)‌: مانند : يَنْصُرَنْ ( نون تأكيد خفيفه) ، يَنْصُرَنَّ : ( نون تأكيد ثقيله)
حرف :‌حرف آن است كه معني مستقلي ندارد و زمان هم ندارد مانند : في ، ب ِ ، الي و ....
اقسام اسم از نظر تعداد :
مثني : اسم مفرد با افزودن الف و نون (انِ) در حالت رفع و ياء نون (يْنِ) در حالت نصب و جرّ به مثني تبديل مي شود، مانند : جاءَ المعلمان (حالت رفع)
رَأيْتُ المعلّمَيْنِ ( حالت نصب) سلّمْتُ علي المعلّميْن‌ِ
مفعول به و منصوب (مجرور به حرف جر( حالت جر)


اقسام جمع : اسم هاي جمع به سه دسته تقسيم مي شوند :
الف) جمع مذكر سالم
ب) جمع مؤنث سالم
ج) جمع مكسر

جمع مذكر سالم : اسم مفرد در حالت رفع با واو و نون مفتوح (ونَ) و در حالت نصب و جربا ياء نون مفتوح (ينَ) جمع بسته مي شود، مانند :
جاءَ المعلَمونَ ( فاعل و مرفوع)
رأَيْتُ المعلّمينَ ( مفعول به و منصوب)
سلّمْتُ علي المعلّمينَ ( مجرور به حرف جر)
 



  نكته ها :

1 – جمع مذكر سالم مخصوص اسم هاي علَم ( خاص) مذكر عاقل وصفات آنهاست :
مانند : محمود (اسم) ، عالم (صفت) ، عالم (صفت) كه جمع آنها مي شود :
محمدونَ و محمدينَ – عالمونَ و عالمينَ
2 – برخي از كلمات وجود دارند كه در مفرد آن ها شرط هاي جمع مذكر سالم وجود ندارد و به آن ها «ملحقات» جمع مذكر سالم مي گويند، مانند : عالمون ( چون مفردش در عالم عَلَم مذكر عاقل نيست) علّيونَ ( مفردش «علّي» علَم مذكر عاقل نيست). أولو(مفرد ندارد)، أرْضُونَ (جمع ارض كه مؤنث معنوي است)، أهلونَ (جمع أهل ، غير علَم است) ، بَنونَ (جمع اين غيرعَلَم است) عشرون تا تسعس كه اسم هاي عَلَم مذكر نيستند.

ب) جمع مؤنث سالم :
اين جمع با افزودن«ات» به آخر اسم مفرد ساخته مي شود، مانند : المعلّمات ، اطّلاعات ، حالت رفع اين اسم ها با ضمه و حالت نصب و جرشان با كسره مي باشد. مانند :
جاءَت المعلّماتُ ( فاعل و مرفوع)
رأيتُ المعلّماتِ (مفعول به و منصوب با اعراب فرعي «كسره»)
سلّمتُ علي المعلّماتِ (مجرور به حرف جر با كسره)


نكته : شرط مفرد جمع هاي مؤنث سالم آن است كه از اسم هاي عَلَم مؤنث باشند. مانند : مريم ، فاطمة ، يا اينكه داراي تاء تأنيث باشند. مانند : معلّمة ، تلميذة ، يا مصدري باشند كه بيش از سه حرف داشته باشند. مانند ‌: الامتحان ، التوجّه ، يا اينكه مفرد آن ها اسم غيرعربي باشند مانند: تليفون = تليفونات ( تلفزيون = تلفزيونات (ريال = ريالات / تومان = تومانات )
 



  جمع مكسر :

براي اين جمع و ساخت آن قاعده ي خاصي وجود ندارد بلكه بر وزنهاي مختلفي مي‌ آيد، برخي از وزن هاي مهم جمع مكسر عبارتند از :
افعال  انصار
فعال  جبال
افْعلاء  أعزّاء
فعلاء  نُجَلاء كلماتي مانند ابيات، اصوات، اوقات، اموات ... جمع مكسرند، به جمع مؤنث سالم زيرا اگر «ت» آنها حذف شود، كلمه بي معني مي گردد.
انواع اسم از نظر جنس‌: اسم از نظر جنس يا مؤنث است يا مذكر.
 



  اسم مؤنث سه نشانه دارد :

الف) تاء گرد (تأنيث) مانند : العاقلة ، المؤمنه
ب) الف مقصوره (ي – ا) مانند: بُشري ، موسي ، عصا
ج) الف ممدوده (اء) مانند : صحراء ، خضراء
 



  اقسام اسم مؤنث :

اسم هاي مؤنث به دو دسته تقسيم مي شوند حقيقي و مجازي و هر كدام از آنها به مؤنث لفظي و معنوي تقسيم مي شوند.

مؤنث حقيقي : آن است كه برخي ماده انسان يا حيوان يا صفت آنها، دلالت مي كند مانند : نسبت ، امّ ، دجاجة ، مؤمنة
ب) مؤنث مجازي : بر غير انسان يا حيوان ماده دلالت مي كند و با آن ماننداسم مؤنث رفتار مي شود ( قواعد مؤنث حقيقي براي آن بكار مي رود)
مانند : دار (خانه) ، شمس ، مزرعه، ارض و ...
ج) مؤنث لفظي : آن است كه برجنس مذكر دلالت مي كند ولي نشانه ي مؤنث را دارد.
مانند: طلحه ،معاويه ، زكرياء
د) مؤنث معنوي:آن است كه بر جنس مؤنث دلالت مي كند و با آن مانند اسم مؤنث رفتار مي شود. ولي نشانه ي مؤنث ندارد، مانند :‌زينب ، مريم ، مُني و ...

نكته : اسم هاي مؤنث در حالت هاي زير «معنوي» هستند:
1 – اسم هاي علَم (خاص) مؤنث: مريم ، مُني، بتول و....
2 - اسم هاي مخصوص مؤنث :‌اُمّ ، بنت،اُخْت و .............
3 – اسم كشورها و شهرها :‌ايران ، عراق، مشهد، بغداد و ...
4 – اغلب رسم هاي اعضاي زوج بدن انسان :‌عين (چشم) ، يَد (دست)، كتف (دوش با شانه) ، رجْل (پا)، اُذن (گوش) و ...
5 – برخي از كلمات سماعي‌: ارض، شمس، داد، نار ، نفس، حرب، بئر، سماء ، جهنم، اصبع و .......
 



  موارد وجوب تأنيث فعل :

1 – در موارد زير واجب است كه فعل به صورت مؤنث همراه فاعل بيايد.
2- وقتي فاعل مؤنث حقيقي باشد و بلافاصله بعد از فعل بيايد مثل : نَجَحَتِ التّلميذةُ
3 – وقتي فاعل ضميري باشد كه مرجع آن اسم مؤنث حقيقي باشد . مثل : التلميذة نَجَحَتْ (فاعل فعل ضمير مستتر «هي» است كه مرجع آن «الشّمس» مؤنث مجازي است)
 



  تمارينُ : تمرين هاي درس 1 :
1 – اسم هاي مثني و جمع و نوع آنها را در عبارت هاي زير معين كرده و سپس نشانه هاي اعراب آنها را ذكر كن :

1 . قدْ افلَحَ المؤمنونَ : جمع مذكر سالم ، فاعل و مرفوع با اعراب فرعي «واو»

2 – وعَدَ اللهُ المؤمنين َ و المؤمناتِ جنّاتٍ تجري مِنْ تحتها الانهارُ»

المؤمنين :‌جمع مذكر سالمف مفعول به و منصوب با اعراب فرعي «ياء»
المؤمناتِ : جمع مؤنث سالم ، معطوف به مؤمنين و منصوب به اعراف فرعي كسره
جنّات : جمع مؤنث سالم، مفعول به دوم فعل «وَعَدَ» و منصوب به اعراب فرعي كسره
الانهارُ : جمع مكسر، فاعل و مرفوع با اعراب اصلي ضمه

3- و لاتقولوا لمن يُقْتل في سبيل الله امواتًٌ بلْ احياءَ »
اموات ٌ : جمع مكسر و مرفوع با اعراب اصلي ضمه (خبر براي مبتداي محذوف «هُمْ»)
احْياءُ : جمع مكسر و مرفوع با اعراب اصلي (معطوف به احياء)

4 – كذا قَضَت الاّيام ما بينَ اهْلها مصائبَُ قوْمٍ عند قومٍ فوائدُ
الايّامُ : جمع مكسر، فاعل و مرفوع با اعراب اصلي ضمه .
مصائب : جمع مكسر، مبتدا و مرفوع با عراب اصلي ، ضمّه
فوائدُ : جمع مكسر، خبر و مرفوع با اعراب اصلي ضمّه
 



  2 – اسم هاي زير را جمع ببنيد:

السائل (السائلونَ ، السائلينَ‌، السّأل)
التّحية : لاالتحيّات
البائع : البائعونَ ، البائعينَ
العاقلة :‌العاقلات
الجالس: الجالسونَ، الجالسينَ، الجُلّاس
الاحسان : الاحسانات
المْمُجيب :‌المجيبونَ ، الْمجيبنَ
البيت : البيوت
اللسيف: الاسيوف، الأسياف
 



  3 – اسم هاي زير را در جمله هاي مفيدي يكبار در حالت رفع و يك بار در حالت نصب و يكبار در حالت جر بكار ببريد.

المُنديان ، الشجرتان، البيتان

حالت رفع :
1- رجعَ المُنديان من البهاتِ الحربيّة . (فاعل)
2 – هاتان شجرتانِ مفيدتان . (خبر)
3- بُنّي البيْتانِ في تلك القرية ( نايب فاعل)

ب : حالت نصب :
1 – رأَيْتُ الْمندبين في البهاتِ الحّربيه.(مفعول به)
2 – غرسْتُ الشجرتينِ في الحديقة (مفعول به )
3 – هَدَمَ النّاسُ البيتينِ في الشّارع . (مفعول به)

ج : حالت جرّ :
1 – سلّمْتُ علي المُندبينِ المُسلمينِ . (مجرور به حرف جر)
2 – نَظرتُ الي الشجرتينِ (مجرور به حرف جر)
3 – نظرْتُ الي البيتن( مجرور به حرف جر)
 



  4 – كلماتي كه زيرشان خط كشيده شده تركيب كن

1 . والشّعراءُ يُتَبَّعهُم الغاوونَ .........الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات.
يتّبعُ : فعل و فاعل آن
«الغاوون» هَمْ :‌مفعول به و محلاًَ منصوب ، جمله ي فعليه خبر براي مبتدا (الشّعراءُ) و محلاً مرفوع.
الغاوون : فاعل و مرفوع با اعراب فرعي «واو»
الصالحات: مفعول به و منصوب با اعراب فرعي كسره

2 . وانْ مِنْ قرْيةٍ الاّ نحنُ مُهلكوها قبل يوم القيامة .
يُهْلِكو : خبر و مرفوع با اعراب فرعي «واو» (نون جمع مذكر سالم به خاطر مضاعف شدن، حذف شده است)
ها : مضاف اليه و محلا مجرور
القيامة : مضاف اليه و مجرور
 



  5 – در قرآن كريم پنج جمله پيدا كن كه در آنها جمع مؤنث سالم و پنج جمع كه درآنها جمع مذكر سالم و پنج جمله كه در آنها اسم مثني و پنج جمله كه در آنها جمع مكسر بكار رفته باشد.

جمع مؤنث سالم

والنّازعات غرقاً و الناشطاتُ نشطاً و السّابحاتُ سبحاً فالسّابقاتِ سبقا فالمُدبّراتِ أمْراً.
جمع مذكر سالم ويلٌ يومئذٍ للمكذبين. يَشهَدُهُ المُقرّبونَ . انّ كذلك نجوي المُحسنينَ.فقدرنا فنعمَ القادرون . قالو لَمْ نك من المُصَلّين .
اسم مثني اَلَمْ نَجْعل له عَيْنيْنِ و لساناً و شَفَتَيْنٍ

ربّ المشرقنِ و المغربينِ. مَرَج البحْرين يَلْتقيان

جمع مكسر انّ الابرار لَفي نعيم و انّ الفجّارَ لفي جحيم. اذا النّجومُ انكدرتْ و اذالجبالُ سُيّرتْ و اذا البحارُ سجّرَتْ.



6 – اسم هاي مؤنث را در عبارت هاي زير پيدا كن:
1 . يا ايّتها النفسُ المطمئنّةُ ارجعي الي ربّك راضية ً مرضية.
2 . البُلدانُ المُتحلّفةُ في تبعيّتها الغرْبَ كالمُستجير،من الرّمضاء بالنّار.
3 . اليهُ العُليا خيرٌ من اليه السّفلي.

7 – اگر در عبارت هاي زير اشتباهاتي وجود دارد، بابيان علت اصلاح كن:
1. انتصرالثورةُ الاسلاميّةُ يفْضَل اتّحاد الجماهير.
اينْقصرتْ : چون فاعل مفرد مؤنث است. (فعل «انتَصَر» هم درست است زيرا فاعل مؤنث حقيقي نيست)
2 . المعلّماتُ يتومون بتعليم الطالباتِ و تُرْشدُهُنّ.
المعلّماتُ :‌اسم معرفه به «ال» تنوين نمي پذيرد.
يَقُمْنَ : چون مبتدا جمع مؤنث غايب است
يُرشدنهُنَّ : چون جمع مؤنث غايب است و معطوف به فعل قبلي (يقمن) است.

تست هاي كنكوري درس 1 : بدون پاسخ :
1 – كدام كلمه مفرد است؟

1) رَمضاءِ
2) خُطي
3) غُدران
4) جياع

2 – كدام كلمه مفرد است؟
1) نعاج
2) عبيد
3) مُني
4) بوّاب

3 – عيّن الصحيح :
1) بعد از شنيدن اين خبر چشمان او اشك آلود شد. دَمَعَت عيناها بعد أن سمع هذا الخبر.
2) پيامبر مردم را به صدقه دادن تشويق مي كرد :‌كان النّبي شجّع النّاس علي الصّدقة .
3) زبان عرب كليد فهم متون ادبيات فارسي است.
انّ اللغة العربيّ مفتاحٌ لفهم النصوص في ادب الفارسي
4) مادران براي راحتي فرزندان خويش شب ها بيدار مي مانند
تبقي الاُمهّات ساهراتٍ في الليالي من أجل راحة اولادهُنَّ

4 – اي عبارة لاتشتمل علي الجمع المكسّر؟
1) و قد اثبت التجارب أن كل مائة عزام من العسل يُعطي ثلاثمائة سعرة حرارية .
2) العسل لامفيد الاسنان علي خلاف السكريّات الاخري.
3) للعسل عدّة خواص اُخري صلبة افضل الكسريات
4) هذه المادّةُ تُعدم لعضلات الجسم طاقة و نشاطا قوياً

5 – عيّنُ الخطا في الاعراب عن كلمات البيت التالي :
«كذا قضت الايام ما بين اهلها مصائب قوم عند قوم فوائد»
1) كذا : جار و مجرور
2) الايام : فاعل و مرفوع
3) مصائب: مبتدا و مرفوع
4) فوائد : مضاف اليه و مجرور

6 – عيّن الخطا بالنسبة الي الجمع السّالم المذكر و الملحقات به :
1) راضون : من المعلقات / عالمين : من المعلقات
2) عالمون :‌جمع سالم / علّيون : جمع سالم
3) عالمين :‌من الملحقات / بنين : من الملحقات
4) محمدّون : جمع سالم / عالمون : من الملحقات

7- اي جواب كله اسم مذكر؟
1)ايران، شمس، حرب
2) دار ، نفس ، اذن
3) وجه ، بيت، قمر
4) نار، فُضلي ، زكريا

8- اي جواب كليه الملحقات بالجمع المذكر السالم؟
1) يسعون - أهلون – بنون – عالمون
2) علّيون – أولو – عالمون – عشرون
3) معلّمون ، محمدّون – مشفتون – عالمون
4) ارضون – راضون – ثلاثون – بنون