عربي 1و2 ، دوره پيش دانشگاهي رشته علوم انساني


  الدرس التاسع
علو في الحياة و في الممات . بزرگي در زندگي و مرگ

كلمه ها و تركيب هاي تازه
العُلّو = بزرگي
الممّات = مرگ
الوفوُد = جمع «وفْد» هيأت نمايندگي
الذّي = بخشش
ضاقَ = تنگ شد
اصارَ = گردانيد
استعاض = عوض خواست
السّافيات = جمع «سافية» باد
رعي = حمايت كرد
الحُفّاظ = جمع «حافظ» حفظ كننده
الثّقات = جمع «ثقة » معتمد
أوْقدَ = روشن كرد
المطيّة = مركب
اعْجَبَ = به تعجب انداخت
الرّبيّون = جمع «ربيّ» خداشناس
دَفَرَ = رهسپار شد
الثّبات = جمع «ثُبةَ» دسته
السّقيم = نادرست
اللّاعب = بازيچه
بطر = سركشي كرد
الدّابّة = جنبنده
الفئة = دسته
توَسّع = وسعت يافت
المصادر = جمع «مصدر» جاي بيرون آمدن
الرّاحة = كف دست
غدا = شد، گرديد
الدّاء = بيماري
الدّوابي = جمع «رابية» تپه
تغنّي = نغمه سرايي كرد
الصّائد = شكاركننده
أرْشَدَ = ارشاد كرد
كتابةُ الوظائف = نوشتن تكاليف



  قواعد درس 9 – حال و تمييز

الف)‌حال : اسم منصوبي است كه چگونگي فاعل يا مفعول را هنگام وقوع فعل بيان مي كند، مثال : رايتُ الطالبةَ مجتهدةٌ
حال مفرد – مشتق و منصوب
توجه : به فاعل و مفعول در اين حالت صابح حال (ذوالحال) گفته مي شود.
انواع حال : حال بر دو قسم است :
1) مفرد
2) جمله (اسميه يا فعليه )
1. مفرد : رجعَ الوالد من عمله تعباً . حال مفرد و منصوب
2. جمله : اسميه و فعليه
اسميه : خَرَجَ الطُلاّبّ من الصّفّ و هُمْ فرحون
جمله ي حاليه ، محلاً‌منصوب
فعليه : خرَجَ الطّلابُّ يَفْرحونَ
جمله حاليه، محلاً منصوب

نكته ي 1 : شرط در جمله ي حاليه آن است كه با صاحب حال يا از طريق «ضمير» و يا با «واو حاليه» مرتبط مي باشد مثل :
* شاهدتُ أخي بلعب بالكُرةِ . برادرم را در حالي كه با توپ بازي مي كرد، ديدم.
جمله ي فعليه حاليه كه با ضمير مستتر«هو» با صاحب حال ارتباط دارد.
* جاء الطالب محْفظته بيدهِ : دانش آموز در حالي كه كيفش در دستش بود، آمد.
جمله اسميه ي حاليه كه با ضمير «ه» با صاحب حال ارتباط دارد.
* هَجَمْنا علي الغدوّ و لمْ يَطْلع الفجر : به دشمن هجوم برديم در حالي كه صبح نشده بود
جمله فعليه حاليه كه با واو حاليه با صاحب حال ارتباط دارد
* خرَجَ الطّلاّبٌ من المدرسة و الكُتُبُ بايديهم : دانش آموزان در حالي كه كتاب كتاب هايشان در دستشان بود از مدرسه خارج شدند.
جمله اسميه حاليه كه با واو حاليه و ضمير با صاحب حال ارتباط دارد.

نكته ي 2 : حال در عربي معادل با قيد حالت در فارسي است. همان طور كه در ترجمه ي جمله هاي قبل مشاهده مي كنيد.

ب) تمييز : تمييز اسم منصوبي است كه ابهام را از جمله ي ماقبل خود از نسبتي كه به آن داده ايم، برمي دارد مثل :

طابَ التّلميذُ نقسا
                تميز نسبت
( در اين جمله پاكيزگي را به دانش آموز نسبت داده ايم، اما براي رفع ابهام كلمه ي «نفس» آورده مي شود و مي گوئيم :نفس و وجود دانش آموز پاك شد.)
اين تمييز « تميز نسبت» ناميده مي شود و تمييز ديگري هم وجود دارد كه ابهام را از اسم قبل از خود برمي دارد و تمييز مفرد ناميده مي شود.
 



  تمييز مفرد بعد از اين كلمات مي آيد:

1 – اسم وزن : اشتريتُ كيلوين تفّاحاً .
وزن / تمييز مفرد

2 – اسم مقدار : شربتُ كوباً شاياً .
مقدار / تمييز مفرد

3- اسم مساحت : اشتريتُ متراً قماشاً .
مساحت / تمييز مفرد

4- اسم عدد : اشتريتُ أحدَ عشرَ كتاباً .
عدد /تمييز مفرد

نكته ي 2 : تمييز وزن، مقدار و مساحت مي تواند به صورت مجرور با حرف جر بيايد مثال :
1) اشتريتُ كيلويْن من التُّفاح . تمييز
2)شربتُ كوبأ من الشّاي . تمييز
3) اشتريتُ متراً من القُماش . تمييز
 



  كَمْ و تمييز آن :

«كَمْ» بر دو قسم است . استفهامي ( پرسشي) – خبري
«كمْ استفهامي» كم استفهامي آن است كه از آن براي معلوم و معين كردن عدد مبهمي استفاده مي شود و تميز آن مفرد و منصوب است.
مثل : كمْ تلميذاً في الصّفّ؟
تمييز مفرد و منصوب
«كمْ خبري اين«كَمْ» معني كثرت و فراواني مي دهد در مورد بسياري تعداد يك چيز كه كميت و عدد آن نامشخص است، خبر مي دهد و تمييز آن «مفرد و مجرور » است.
كمْ مجتهدٍ (تمييز، مفرد و مجرور) رأيتُ . (چه بسيار تلاشگري را ديدم ) (نامشخص است) و گاهي تمييز «كَمْ خبري» با حرف جرّ مجرور مي شود ، مانند :

كمْ مِن مجتهدٍ رأيْتٌ . كمْ مِنْ كتابِ اشْتريتُ .
تمييز و مجرور با«مِنْ» تمييز و مجرور با «مِن»

كايّن و تمييز آن :‌ «كايّن» از نظر «معني» مثل كَمْ خبري است و تمييز آن «مفرد و مجرور با حرف جرّ» است ، مثل :
كأيّن من كُتُبِ قرأتُ :
تمييز و مجرور با «مِنْ»

نكته ي 3 :تمييز نسبت در اصل «مبتدا» ، «فاعل» يا «مفعول» بوده است.

1) هر گاه تمييز در يك جمله ي اسميه بكار رود، در اصل مبتدا بوده است. مثل :
المؤمنُ اكثُر صبراً ---> ( تمييز در اصل مبتدا ) صبرُ المؤمنُ أكثُر.
2)هرگاه فعل جمله لازم باشد ( يا اسم قبل از تمييز، مرفوع باشد) تمييز در اصل فاعل است. مثل :
حسن الطالب خلقا---> (تميز در اصل فاعل) حسن خلق الطالب.
3) هر گاه فعل جمله متعدي باشد (يا اسم قبل از تمييز منصوب باشد) تمييز در اصل «مفعول» است. مثل :

فجّر اللهُ الارضَ عُيوناً ---> (تميز در اصل مفعول)فجّراللهُ عيونَ الارِض (مفعول به)
 



  تمارين . تمرينهاي درس 9
1 – حال و تمييز را در عبارت هاي زير معين كن:
1 – اصحابُ الجّنة يومئذٍ مُسْتقراَ و اَحْسَنُ مقيلا

مُستقراً :‌تمييز و منصوب (اسم هاي منصوب بعد از اسم تفضيل غالباً تمييز هستند)
مقيلاً : تمييز و منصوب
 



  2 – فمَنْ يعْمَلْ متعالَ ذرةٍ خيراً يرَه.

خيْرأ = تميز مفرد و منصوب .چون بعد از وزن (مثقال) آمده و منصوب است  



  3 – يَُعجُبني المرءُ يتحلّي بمكارم الاخلاق

يتحلّي : جمله ي فعليه ي حاليه و محلاً منصوب (جمله ها بعد از اسم هاي معرف حال هستند)  



  4 – يا ايّها الّذين آمنوا خذوا حذْرَكُم فانفروا و ثُباتٍ او انفروا جمعياً.

ثُباتٍ :‌حال و منصوب با اعراب فرعي جمعياً :‌حال و منصوب  



  5 – وأشوأُ النّاس تدبيراً العاقبة مَنْ أنْفَقَ المالَ في ما ليسَ ينْفَعُه

تدبيراً : تمييز و منصوب (چون بعد از اسم تفضيل «السْوأُ» آمده است)  



  2 – براي تجزيه و تركيب ( طبق قواعدي كه خوانده ايم)

و ما خلَقْنا السّماء و الارضَ و ما بيْنَهُما لاعبينَ
آسمان و زمين و آن چه را كه ميان آن هاست براي بازيچه نيافريديم

الكلمة التحليل الصّرفيّ الاعراب
و حرف عطف – غيرعامل – مبني علي الفتح ____
ما حرف نفي – غيرعامل – مبني علي السكون ____
خلقنا فعل ماضٍ – للمتكلم مع الغير – مجري ثلاثي صحيح و سالم – متعدّ – مبني للمعلوم – مبني علي السكون فعل و فاعله ضمير«نا» البارز و الجملة فعلية
ال حرف تعريف –غيرعامل- مبني علي السكون _____
سماء اسم – مفرد – مؤنث – معرّف بأل – معرب – جامد – غيرمصدري – منصرف – معدود مفعولٌ به و منصوب
و كما مرّ ____
ال كما مرّ ____
ارض اسم – مفرد – مؤنث – جامد غيرمصدري – معرف بال – معرب – منصرف – صحيح الاخر معطوف بِ «السماء» و منصوب بالتعبية
و كما مرّ ____
ما اسم – موصول عام و مشترك – معرفة – مبني علي السّكون معطوف و منصوب بالتبيعة محلاً مفعول فيه و منصوب
بين اسم – معرّف بالاضافة – معرب مفعول فيه و منصوب
هما اسم – ضمير متصل للنصب او للجرّ – للغائبينِ – معرفة – مبني علي السكون مضاف اليه و محلاً مجرور
لاعبين اسم – جمع سالم للمذكر – مشتق و اسم فاعل – نكره – معرب – منصرف – صحيح الاخر حال و منصوب بالياء
 



  3 – كلماتي را كه در زيرشان خطي كشيده شده است، تركيب كن :

1. و كأيّن مِن دابّةٍ لاتَحْمِلُ رزقها اللهَ يَرزُقَُها و ايّاكُم ْ
منْ دابّة ٍ : جار و مجرور «دابّةٍ» تمييز براي «كأيّن» رزْقَ : مفعول به و منصوب
ها – مضاف اليه و محلاً مجرور
الله : مبتدا و مرفوع
ها : مفعول به و محلاً منصوب
ايّاكُمْ : معطوف به مفعول و محلاً منصوب
 



  2 – تمييزت اللغة العربية عن سائر اللُغاتِ فصاحةً و بياناً .

اللُّغة : فاعل و مرفوع
العربية : صفت و مرفوع به تبعيت
سائر : مجرور به حرف جرّ
فصاحة ً : تمييز و منصوب
 



  3 – انّ عدّة الشهر عندالله اثنا عشر شهراً .

عدّةً : اسم انّ و منصوب
عنْهَ : مفعول فيه و منصوب (ظرف مكان)
شهراً : تمييز و منصوب
 



  4 – در جمله هاي زير تمييز را به صورت ديگري بنويس:

1. ما في السّماء قدْرُ راحةٍ من السّحابٍ .
مافي السّماء قدرٍ راحةٍ سحاباً . (حرف جرّ «من» برداشته مي شود و كلمه هاي بعد از آن منصوب مي شود)
 



  2.كَمْ من كتابٍ في المكتبةِ

كَمْ كتابٍ في المكتبة

3.بِعتُ خمسة صناديق من التّفاحِ
بِعْثُ خمْسَهَ صناديقَ تُفّاحاً

5 – در جمله هاي زير فاعل را تمييز قرار بده :
1 . حسُنَت اخلاقُ التّلميذة .
حَسُنَتِ التلميذةُ اخلاقاً
2 . إطمأنت نفس المؤمن عندالشدائد.
3 . اِسْتقرّتْ حالةٌ المُسلمينَ
اسْتقّرَ المُسلمونَ حالة .

6 – در جمله هاي «تمييز» را فاعل يا مبتدا و يا مفعول قرار بده.
1. فجّر الله الارضَ عيوناً . فجّرَ اللهُ عيونَ الارض ( تمييز به مفعول به تبديل شد)
2. يزدادُ المسلمون قوةً حينما يتّحدونَ . تزدادُ قوة َُ المسلمين َ حينما يتّحدّونَ (تمييز به فاعل تبديل شد)
3 . المعلّمُ أكْثَرُ فائدةً منَ الآخرين.
فائدةٌ المعلّم أكْثرُ من الآخرين . (تمييز به مبتدا تبديل شد)

7 – كلمه هاي زير را يك بار با «كم خبر» و يك بار با « كم استفهامي»‌در جمله اي با معني قرار بده :
(كتاب – مدينه – شهيد – مدرسة )
الف) كَم خبري : كَمْ مِنْ كتابٍ اشْتريتُ . كَمْ من مدينةُ زُرْتٌ – كَمْ شهيدٍ رأيْتُ في جبهاتِ الحرب المفروضة . كمْ مدرسةٍ هُدَمَ في الحرب المفروضة .
ب) «كَم استفهامي» كَمْ كتاباً عندك ؟ كَم ْ مدينة زُرْتَ في الستة الماضية ؟ كَمْ شهيداً رأيتَ في المدينة؟ كم مدرسة ً في القرية؟

8 – سه جمله بنويس كه در اولي حال خود و در دومي حال جمله ي اسميه و «سومي» حال جمله فعليه بكار رفته باشد.
1) حال مفرد : تظاهَرَ انباءٌ الشبعْبِ مُطالبينَ بحُكْم القرآن .
2) حال جمله ي اسميه : خَرَجَ التلاميذُ من المدرسة و هُمْ يتكلّمونَ باللّغةِ العربيّة .
3) حال جمله ي فعليه : خرَجَ الناسٌ الي الشوارع يهْتفونَ ضدَ المستكبرين.

9 – در عبارت هاي زير اشتباهات را با ذكر دليل اصلاح كن:
1- تُحاول أمّ الولد في تربية ولدها معترفاً أن هذه العمل شاقّةٌ .
ا. معترفةً . چون «امّ» صاحب حال مؤنث است.
هذا : چون در «العمل» مذكر است.
شاقٌّ : چون خبر مشتق است با مبتدا (اسم انّ) از نظر جنس بايد مطابقت كند.

2- رأيتُ الطالبةُ العالمَ مجتهدةٌ حمدحْتُهُ .
الطالبة : مفعول به و منصوب
العالمة : چون موصوف «الطّالبة» مؤنث است .
ها : چون رجع ضمير مؤنث است

3 – و كايّن المعلّمونَ أخذتُ عنه دروسَ الحياة .
من معلّم : تمييز «كايّن» مفرد و با حرف جرّ «ينْ» مجرور مي شود.

تست هاي كنكوري درس 9 :
1 – عيّن الخطا:

1) قال المعلّم يوماً للتلاميد : يا انبائي ! روزي معلم به شاگردان گفت : اي فرزندانم !
2) هل فكّرتم جعلنا نهتّم تبعلّم العربية ؟ آيا فكر كرده ايد براي چه به زبان عربي توجه مي كنيم ؟
3) أجاب تلميذ من بينهم : الاهتمال بالقرآن الكريم : شاگردي از بين آنان جواب داد : توجه قرآن كريم
4) قد جعلنا نهتّم بهذه اللغة الالهية .! ما را واداشته است كه به اين زبان الهي توجه كنيم.

2 – عيّن ما ليس ضد التمييز:
1) المؤمنون ينفقون اموالهم اعطاء المحبّين
2) اعلم ! ليست لي ذرّة حسداً !
3) اشتهرتُ في بلادي علماً و ايماناً
4) انّ رسول الله (ص) اصدق النّاس لساناً

3 – عيّن «تمييزاً » اصله «مفعول به» :
1) اعظم لعبادة اجراً اخفاها
2) اعطيب منّا قمحاً الطيور
3) انفقنا ما يجب علينا زكاة أمس
4) اشتريتُ كيلواً تّفاحاً للخسوف

4 – عيّن «كم» استفهامية :
1) كم صديقاً و فيّاً لنا.
2) كم اهلكنا من ظالم
3) كم تعب رأيتٌ في حياتي
4) كم من مالٍ انفقت علي الفقراء

5 – كيف كان التلميذً لمّا تقدّم؟ تقدّم التلميذُ ...» عيّن الصحيح للفراغ :
1) حيّأ للمعلّم
2) علماً مفيداً
3) تقدْماً كثيراً
4) مؤمناً بالله

6 – عيّن مفهوم البيت التالي :
«تريدون ادارك المعالي رخيصة / ولا بدّ دون الشهد من أبرالنّحل»
1)حلاوة الوصول الي المعالي كحلاوة العسل
2) ارخص الامور ، الوصول الي المعالي
3) لا تُحْصَلُ المعالي الاّ بتّحمل المشقه و التعب
4) لا قيمة للمعالي ما دامت تُكْسَبُ بالمشقة و العناء

7 – عيّن الاصحّ و الادقّ في التعريب للعبارة التالية :
با هم رفته بوديم تا روزنامه اي بخريم
1) كنّا قد ذهبنا لنشتري جريدة
2)كنتٌ قد ذهبنا مع الآخرين لا شتري الجديدة
3) كنّا نذهب مع بعض حتبي نشتري جريدة
4) كنّا أذهب مع غيري حتّي اشتري الجريدة

8 – عيّن «التمييز»
1) آجرك اللهُ اَجراً كثيراً
2) يعطي ربّنا الصبور أجرأ بغير حساب
3) الصبور أشدّ اجرأ منك
4) انّ في هذه المصيبة لك اجراً عظيما

9 – عيّن العبارة التّي تصف الفاعل :
1)كتب الطالب تمارين كثيرة
2) كتب الطالب كتابة جميلةً
3) كتب الطالب رغبةً في التعّلم
4) كتب الطالب تمارينة راضياً

10 - «العصاضر تسبب خسارات كثيرة بالمزارع»
1) تُسبّبُ – خساراتٍ – كثيرةٍ – المزارع
2) تُسبّبُ – خساراتٍ – كثيرةَ - المزارع
3) العصافير – تُسَببُ – خساراتٌ – كثيرةًٌ
4) العصافير – تَسَبّبُ – خساراتٍ – المزارعِ