عربي 1و2 ، دوره پيش دانشگاهي رشته علوم انساني


  الدرس العاشر
الله الله في الاتيام
«از خدا درباره يتيمان بترسيد»

كلمه ها و تركيب هاي تازه :
بغي = طلب كرد
الخَصْم = دشمن
العَون = يار و ياور
صلاح ذات البين = آشتي كردن با هم
الجيران = جمع «جار» همسايه
ورّثَ = ارث داد
سَبَقَ = پيشي گرفت
خلّي = ترك كرد
الْألسنة = جمع «لسان» زبان
التّواصُل = به يك ديگر پيوستن
التّباذُل = به يكديگر بخشش كردن
التّقاطُع = از هم بريدن
ولّي = سرپرستي كرد
اِسْتجابَ = پذيرفت
الْاتّباع = پيروي
الصّريخ = فرياد رس
اَتي = داد، بخشيد
لديّ = نزدِ من
وَقَف = استاد
الصّامت = ساكت
مرّ = عبور كرد
الْعجوزُ = پيرمرد
منحني الظّهر = كمر خميده
اشْتري = خريد
الاشفاق = دل سوزي
الثّمن = قيمت
الأواصر = جمع «آصرة» پيوند
السّادة = جمع «سيد» آقا
رَسَبَ = مردود شد
الضّيافة = ميهماني
بني = بنا كرد
أنشأ = آفريد
فَجَرَ = جاري ساخت
الْينبوع = چشمه
التّنزيل = قرآن
القديمة = محكم
المأتم = ماتم
العويل = شيون
رَضََعَ = شير نوشيد
الخُمُول = سستي
خلّفَ = به جاي گذاشت
لقي = ديد
تخلّي = رها كرد
اسْتعاءُ = بازگرداند
الخضراوات = سبزي
علي عيني = به چشم



  قواعد درس 10 :
مُستثني – منادا

الف) مستثني : مستثني آن است كه حكم ما بعد ادات استثناء را از حكم ماقبل آن خارج كند.مثال :
جاء التّلاميذُ الا واحداً منْهُم
آن چه از حكم كلي خارج شده (بد از ادات استثنا) «مستثني» نام دارد و آن چه قبل از ادات استثناء مي آيد« مستثني منةن ناميده مي شود به مثال زير دقت كنيد.

جاء التلاميذ الا واحداً منهم
  مستثني منه ادات استثنا مستثني و منصوب  
اركان استثنا عبارتند از :
1) مستثني منه
2) ادات استثناء
3) مستثني
 



  انواع مستثني :

مستثني بر سه قسم است .
1. متصل
2. منقطع
3. مفرّغ
 



  1 – متصل:

مستثني از جنس مستثني منه است. مثل :
جاءَ الضيوفُ الاّ اخاك .
مستثني منه / مستثني و منصوب
 



  2 – منقطع :

مستثني از جنس مستثني منه نيست . مثل :
حضرتُ اخواتُك الاّ اخاك .
مستثني منه / مستثني و منصوب

نكته : به مستثناي متصل و منقطع، مستثناي «تام» هم مي گويند، چون مستثني منه در آنها ذكر مي شود و هر دوي آن ها اعراب «مستثني » منصوب است.

3 – مفرّغ : در مستثناي مفرّغ مستثني منه در جمله ذكر نمي شود و مستثني مطابق با نقشي كه در جمله پيدا مي كند با فرض نبودن الاّ اعراب مي گيرد. مثل :

لا يَنْجَحُ الا المجتهدُ (لان يَنْجَحُ مشخصٌ الاّ المجتهد)
(مستثناي مفرّغ و مرفوع بدون «الاّ» فاعل براي «لا يَنْجَحُ»)
نكته : استثناي مفرّغ معمولاً با ادات نفي يا استفهام همراه است. همان طور كه در جمله قبل مشاهده مي شود.
 



  حكم مستثني به «غير»

حكم كلمه ي مستثني شده با «غير» به دليل مضاف اليه بودن مجرور است (كلمه ي بعد از غيرمضاف اليه و مجرور است) اما اعراب خود كلمه ي «غير» همانند اعراب اسمي است كه بعد از «الاّ» مي آيد مثل :

* نَجَحَ الطّلبُ الاّ الكسلانَ :
(مستثناي متصل و منصوب)

* نَجَحَ‌ الطُّلابُ غير الكسلانِ :
(اعراب «غير» مانند اعراب «الكسلانَ» است كه در جمله بالا بعد از «الاّ» آمده و منصوب است)
غير : مستثني و منصوب
الكسلانِ : مضاف اليه مجرور

* ما نجَحَ الاّ المجتهدُ
مستثناي مفرّغ و مرفوع چون جمله بدون بودن الاّ نياز به فاعل دارد و فاعل مرفوع است

* ما نَجَحَ غيرُ المجتهد
(اعراب «غيرُ» مانند اعراب «المجتهدُ» است كه در جمله ي بالا بعد از «الاّ» آمده و مرفوع است)
المجتهدِ : مضاف اليه و مجرور مسثناي مفرغ و مرفوع با اعراب فاعل
 



  منادا :

ب) منادا : منادا اسمي است كه بعد از يكي از حروف ندا ( يا، ايا، ايّ، الهمزة) مي آيد.
مثل : يا / تلميذُ !
حرف ندا منادا
 



  انواع منادا :

1 – مناداي مضاف : مناداي مضاف ممنصوب است ، مثل :
يا طُلابَ المدرسةِ . / يا عبدالله !
مناداي مضاف و منصوب /مناداي مضاف و منصوب

2 – مناداي مفرد : منادا ممكن است مفرد باشد (مضاف نباشد) و در اين حالت غالباً «مبني بر ضمّ» است . مثل :
يا تلميذاتُ ، يا اللهُ
تلميذاتُ : مناداي مفرد، مبني برضم ،محلاً منصوب
يا الله : مناداي مفرد ، مبني بر ضم ، محلاً منصوب

نكته ي 1: گاهي ضمير ياء متكلم در منادا حذف مي شود و حركت كسره ي ما قبل «ياء» باقي مي ماند در اين صورت اعراب نماوي «تقديري» است.
مثال : يا عبادِ فاتّقونِ ---> (در اصل )يا عبادي فاتّقوني
مناداي مضاف، تقديراً منصوب

يا ربّ اغْفرلي --->(در اصل) يا ربّي اغْفرلي
مناداي مضاف تقديراً منصوب

نكته ي 2 : هر گاه منادا داراي «ال» باشد، قبل از كلمه ي «ايّها» (براي مذكر) و «ايّتها» (براي مؤنث) آورده مي شود مثال :

يا ايّها الرّجل .... (مذكر)
يا ايّتها الفاضلة (مؤنث)
 



  تمارين ، تمرين هاي درس 10 :
1 – مستثني و اعراب آن و مستثني منه را در عبارت هاي زير معين كن:

1. ما لهُم به من علمٍ الا اتّباع الظّنّ .
علم : مستثني منه / اُتباع َ :‌مستثني و منصوب
 



  2 . ولاتقولوا علي الله الا الحقّ

الحقّ : مستثناي مفرّغ و منصوب ، چون بدون «الاّ» مفعول به است . مستثني منه محذوف است.  



  3 . فهلْ يُهلِِكُ الاّ القوم الفاسقون

القومُ : مستثناي مفرّغ و مرفوع
چون بدون «الاّ» نايب فاعل است. مستثني منه محذوف است.
 



  4 . و مالي الا ال احمد شيعةٌ / و مالي الاّ مذْهب الحقّ مذْهَب

ال : مستثني و منصوب
شيعةً : مستثني منه ( مستنثي بر مستثني منه مقدم شده است)
مذْهب (اولّي) مستثني و منصوب
مذهبٌ (دومي) : مستثني منه (مستثني بر مستثني منه مقدم شده است)
 



  2 – منادا و اعراب آن را در عبارت هاي زير معين كن:
1. يا داوود انّا جعلناك خليفة ً في الارض

داوودٌ :‌مناداي مفرد (علَم) مبني بر ضمّ – محلاً منصوب  



  2 . يا ايّها الانسان ما غرّكَ بربك الكريم

ايّ : مناداي نكره ي مقصوده ، مبني بر ضم و محلاً منصوب

3 . يا انباء الاُمة الاسلامية ! لا تتوقعوا أنْ يقف الاعداءُ امامك صامتين.
انْباءَ : مناداي مضاف و منصوب

4 . يا مؤدّ بون
مضاف و منصوب
مودبّونَ : مناداي مفرد و نكره ي مقصوده ، مبني بر «واو» به نيابت از ضمه و محلاً منصوب

3 – اشتباهات را در عبارت هاي زير اصلاح كن :
1 . يا مؤمنين اخْلصِ الله .

مؤمنون :‌زيرا مناداي مفرد (نكره ي مقصوده) بايد مرفوع باشد.
اخْلصوا‌:‌زيرا مخاطب جمع مذكر است

2 . ينْجحون التّلاميذُ الا الكسلانُ .
ينْجَحُ :‌چون فاعل اسم ظاهر است.
الكسلانَ : چون جمله ي قبل از «الاّ» مثبت و معنايش كامل است، پس مستثني بايد منصوب باشد.

3 . يا اهلُ الثروة لا نطلب منكم غيراعطاءَ حقّ الفقراء.
اهْلَ : چون مناداي مضاف بايد منصوب باشد.
غيرَ : چون اعراب مفعول به را پذيرفته بايد منصوب باشد. اعطاء : چون كلمه ي بعد از «غير» به عنوان مضاف اليه مستثني و مجرور است.

4- عبارت زير را به صورت مؤنث، مثني ، جمع مذكر و جمع مؤنث مورد خطاب قرار داده و تغييرات لازم را انجام بده.
يا ايّها السّاعي اقْطع اواصرَ التبيعة : اي تلاشگر پيوندهاي وابستگي را قطع كن.
1. مؤنث : يا ايّتها السّاعية ، اقْطعي اواصرَ التبعية .
2. مثني : يا ايُّها السّاعيان ، اقْطعا اواصِرَ التبعية.
3. جمع مذكر :‌يا ايّها السّاعونَ ، اقْطعوا اواصرَ التّبيعة .
4. جمع مؤنث : يا ايّتها السّاعياتُ ، اقْطَعْنَ اواصرَ التببيعة .

5 – هر يك از اسم هاي زير را منادا قرار داده و سپس با هر كدام جمله اي مناسب بنويس
(الطالبة ، كتُب المكتبة ، معلّموا المدرسة )
1. يا طالبةٌ ! احْفظي حجابك و انصري أخاك.
2. يا كُتُب المكتبة ! ما أنْطفك و ما أنفعك
3. يا معلّمي المدرسة ، حاولوا في سبيل التّعليم و التّزكية.

6 – جاي خالي را با استفاده از داخل پرانتز پر كن:
1. ما دفعَني الي الاجتهادِ . غيرُ الرغبة في العزّ (غير، غيرَ ، غيرُ)
2. و لا اُحبُّ الاّ ذا الخلق الكريم . ( ذو، ذا، ذي)
3.اصلحتُ بين الأخويْن شوقاً لرضا الله . (الاخوان)

7 – عبارت هاي زير را با روش استثنا بنويس.
1. قرأتُ الكتاب و لَمْ أقرأ الفصل الاخير.
قرأتُ الكتابُ الاّ الفصْل الاخيرَ. (مستثناي متصل و منصوب)
فاز الطّلابُ الاّ واحداً منهُمْ . (مستثناي متصل و منصوب)
3. اشتريتُ من المكتبة كتاباً واحدا فقط .
ما اشتريتُ من المكتبة الاّ كتاباً واحداً فقط .(مستثناي مفرّغ و منصوب به دليل مفعول به بودن)

تست هاي كنكوري درس 10 :
1- عيّن الصحيح :

1) وصل المسافرون و لم تطلع الشمس : پس از طلوع آفتاب بود كه مسافران رسيدند.
2) لن يلقاك ضررُ ما بقيتِ حيّاً ! تا زماني كه زنده باشم، زياني متوجه تو نخواهد شد.
3) دخلت المعلمة في الصّف و قد قام الخاصرون :‌معلم وقتي وارد كلاس شد، حاضران مي ايستادند.
4) انْ فعلتَ ذلك ضيّت مالك : اگر اين كار را انجام داده بودي، سرمايه ات را از دست مي دادي.

2 – عيّن الحال يبيّن حالة‌الفاعل :
1) كان الناس يحترمون «بشراً» و هو تائب من ذُنُوبه .
2) اخذ الوالد يَنصح الشّباب مضّراً آية من القرآن الكريم.
3) لي صديقٌ اراه حاضراً كلّ صباحٍ في المدرسة .
4) حياة العظماء مشعل للهداية و هم خالدون في التّاريخ.

3 – در عبارت «ربّنا منادياً يُنادي .... » چه نوع منادايي وجود دارد؟
1) مضاف
2) شبه مضاف
3) نكره ي مقصوده
4) نكره ي غير مقصوده

4 – عيّن الصحيح للفراغ «.... الذّكر الحسن»
1) نفي كلّ شيء غيرُ .
2) يَزولَ كلّ شي و غيرُ.
3) كلُّ شيء فانٍ غيرَ.
4) كلّ شيءٍ فانّي غيرُ .

5 – عيّن الخطا وفق اسلوب النّداء.
1) يا محمدُ! يا خيرالمرسلين!
2) يا مَُنعَم! اجعلني مقيمَ الصّلاة !
3)ربّ! هَب لي بصيرةً في دينك
4) يا ذالرحمة و الرّضوان! انّي استغفرك!

6 – ميّز المنادي غيرالمضاف :
1) ربّنا! آتنا في الدنيا حسنة‌َ و في الآخرةِ حسنةٍ .
2) ربّ ! أنا استغفرك
3) يا ارحم الراحمين ، اسألك النجاة
4) اللّهم صلّ علي محمد و آله

7 – عيّن الخطا :
1) ايّها الربيع متي تأتي ؟!
2) يا ايّها المسلمين ، اتّحدوا!
3) يا ايّتها الارض، متي تبتسمين ؟!
4) ايّتها الشّمس انيري !

8 – اجعل في الفراغ كلمة مناسبة لايجاد اُسلوب النداء «يا .... ي المجدّين»
1) اصدقاء
2) الاصدقاء
3) ايّها الاصدقاء
4) صديقانِ

9 – ما هو الصحيح في باب المستثني ب «غير»؟
1) لا ينقعُ الانسان غيرُ علمِهِ
2) لَمْ يرسَب التلاميذ غير الكسلان
3) لا اتبعُ غيرُ الحقّ
4) ما نَجَح غيرِ المجتهدة