الدرس العاشر الله الله في الاتيام «از خدا درباره يتيمان بترسيد»
|
كلمه ها و تركيب هاي تازه : بغي = طلب كرد الخَصْم = دشمن العَون = يار و ياور صلاح ذات البين = آشتي كردن با هم الجيران = جمع «جار» همسايه ورّثَ = ارث داد سَبَقَ = پيشي گرفت خلّي = ترك كرد الْألسنة = جمع «لسان» زبان التّواصُل = به يك ديگر پيوستن التّباذُل = به يكديگر بخشش كردن التّقاطُع = از هم بريدن ولّي = سرپرستي كرد اِسْتجابَ = پذيرفت الْاتّباع = پيروي الصّريخ = فرياد رس اَتي = داد، بخشيد لديّ = نزدِ من وَقَف = استاد الصّامت = ساكت مرّ = عبور كرد الْعجوزُ = پيرمرد منحني الظّهر = كمر خميده اشْتري = خريد الاشفاق = دل سوزي الثّمن = قيمت الأواصر = جمع «آصرة» پيوند السّادة = جمع «سيد» آقا رَسَبَ = مردود شد الضّيافة = ميهماني بني = بنا كرد أنشأ = آفريد فَجَرَ = جاري ساخت الْينبوع = چشمه التّنزيل = قرآن القديمة = محكم المأتم = ماتم العويل = شيون رَضََعَ = شير نوشيد الخُمُول = سستي خلّفَ = به جاي گذاشت لقي = ديد تخلّي = رها كرد اسْتعاءُ = بازگرداند الخضراوات = سبزي علي عيني = به چشم |
قواعد درس 10 : مُستثني – منادا
|
الف) مستثني : مستثني آن است كه حكم ما بعد ادات استثناء را از حكم ماقبل آن خارج كند.مثال : جاء التّلاميذُ الا واحداً منْهُم آن چه از حكم كلي خارج شده (بد از ادات استثنا) «مستثني» نام دارد و آن چه قبل از ادات استثناء مي آيد« مستثني منةن ناميده مي شود به مثال زير دقت كنيد.
جاء |
التلاميذ |
الا |
واحداً |
منهم |
|
مستثني منه |
ادات استثنا |
مستثني و منصوب |
| اركان استثنا عبارتند از : 1) مستثني منه 2) ادات استثناء 3) مستثني |
انواع مستثني :
|
مستثني بر سه قسم است . 1. متصل 2. منقطع 3. مفرّغ |
1 – متصل:
|
مستثني از جنس مستثني منه است. مثل : جاءَ الضيوفُ الاّ اخاك . مستثني منه / مستثني و منصوب |
2 – منقطع :
|
مستثني از جنس مستثني منه نيست . مثل : حضرتُ اخواتُك الاّ اخاك . مستثني منه / مستثني و منصوب
نكته : به مستثناي متصل و منقطع، مستثناي «تام» هم مي گويند، چون مستثني منه در آنها ذكر مي شود و هر دوي آن ها اعراب «مستثني » منصوب است.
3 – مفرّغ : در مستثناي مفرّغ مستثني منه در جمله ذكر نمي شود و مستثني مطابق با نقشي كه در جمله پيدا مي كند با فرض نبودن الاّ اعراب مي گيرد. مثل :
لا يَنْجَحُ الا المجتهدُ (لان يَنْجَحُ مشخصٌ الاّ المجتهد) (مستثناي مفرّغ و مرفوع بدون «الاّ» فاعل براي «لا يَنْجَحُ») نكته : استثناي مفرّغ معمولاً با ادات نفي يا استفهام همراه است. همان طور كه در جمله قبل مشاهده مي شود. |
حكم مستثني به «غير»
|
حكم كلمه ي مستثني شده با «غير» به دليل مضاف اليه بودن مجرور است (كلمه ي بعد از غيرمضاف اليه و مجرور است) اما اعراب خود كلمه ي «غير» همانند اعراب اسمي است كه بعد از «الاّ» مي آيد مثل :
* نَجَحَ الطّلبُ الاّ الكسلانَ : (مستثناي متصل و منصوب)
* نَجَحَ الطُّلابُ غير الكسلانِ : (اعراب «غير» مانند اعراب «الكسلانَ» است كه در جمله بالا بعد از «الاّ» آمده و منصوب است) غير : مستثني و منصوب الكسلانِ : مضاف اليه مجرور
* ما نجَحَ الاّ المجتهدُ مستثناي مفرّغ و مرفوع چون جمله بدون بودن الاّ نياز به فاعل دارد و فاعل مرفوع است
* ما نَجَحَ غيرُ المجتهد (اعراب «غيرُ» مانند اعراب «المجتهدُ» است كه در جمله ي بالا بعد از «الاّ» آمده و مرفوع است) المجتهدِ : مضاف اليه و مجرور مسثناي مفرغ و مرفوع با اعراب فاعل |
منادا :
|
ب) منادا : منادا اسمي است كه بعد از يكي از حروف ندا ( يا، ايا، ايّ، الهمزة) مي آيد. مثل : يا / تلميذُ ! حرف ندا منادا |
انواع منادا :
|
1 – مناداي مضاف : مناداي مضاف ممنصوب است ، مثل : يا طُلابَ المدرسةِ . / يا عبدالله ! مناداي مضاف و منصوب /مناداي مضاف و منصوب
2 – مناداي مفرد : منادا ممكن است مفرد باشد (مضاف نباشد) و در اين حالت غالباً «مبني بر ضمّ» است . مثل : يا تلميذاتُ ، يا اللهُ تلميذاتُ : مناداي مفرد، مبني برضم ،محلاً منصوب يا الله : مناداي مفرد ، مبني بر ضم ، محلاً منصوب
نكته ي 1: گاهي ضمير ياء متكلم در منادا حذف مي شود و حركت كسره ي ما قبل «ياء» باقي مي ماند در اين صورت اعراب نماوي «تقديري» است. مثال : يا عبادِ فاتّقونِ ---> (در اصل )يا عبادي فاتّقوني مناداي مضاف، تقديراً منصوب
يا ربّ اغْفرلي --->(در اصل) يا ربّي اغْفرلي مناداي مضاف تقديراً منصوب
نكته ي 2 : هر گاه منادا داراي «ال» باشد، قبل از كلمه ي «ايّها» (براي مذكر) و «ايّتها» (براي مؤنث) آورده مي شود مثال :
يا ايّها الرّجل .... (مذكر) يا ايّتها الفاضلة (مؤنث) |
تمارين ، تمرين هاي درس 10 : 1 – مستثني و اعراب آن و مستثني منه را در عبارت هاي زير معين كن:
|
1. ما لهُم به من علمٍ الا اتّباع الظّنّ . علم : مستثني منه / اُتباع َ :مستثني و منصوب |
2 . ولاتقولوا علي الله الا الحقّ
|
الحقّ : مستثناي مفرّغ و منصوب ، چون بدون «الاّ» مفعول به است . مستثني منه محذوف است. |
3 . فهلْ يُهلِِكُ الاّ القوم الفاسقون
|
القومُ : مستثناي مفرّغ و مرفوع چون بدون «الاّ» نايب فاعل است. مستثني منه محذوف است. |
4 . و مالي الا ال احمد شيعةٌ / و مالي الاّ مذْهب الحقّ مذْهَب
|
ال : مستثني و منصوب شيعةً : مستثني منه ( مستنثي بر مستثني منه مقدم شده است) مذْهب (اولّي) مستثني و منصوب مذهبٌ (دومي) : مستثني منه (مستثني بر مستثني منه مقدم شده است) |
2 – منادا و اعراب آن را در عبارت هاي زير معين كن: 1. يا داوود انّا جعلناك خليفة ً في الارض
|
داوودٌ :مناداي مفرد (علَم) مبني بر ضمّ – محلاً منصوب |
2 . يا ايّها الانسان ما غرّكَ بربك الكريم
|
ايّ : مناداي نكره ي مقصوده ، مبني بر ضم و محلاً منصوب
3 . يا انباء الاُمة الاسلامية ! لا تتوقعوا أنْ يقف الاعداءُ امامك صامتين. انْباءَ : مناداي مضاف و منصوب
4 . يا مؤدّ بون مضاف و منصوب مودبّونَ : مناداي مفرد و نكره ي مقصوده ، مبني بر «واو» به نيابت از ضمه و محلاً منصوب
3 – اشتباهات را در عبارت هاي زير اصلاح كن : 1 . يا مؤمنين اخْلصِ الله . مؤمنون :زيرا مناداي مفرد (نكره ي مقصوده) بايد مرفوع باشد. اخْلصوا:زيرا مخاطب جمع مذكر است
2 . ينْجحون التّلاميذُ الا الكسلانُ . ينْجَحُ :چون فاعل اسم ظاهر است. الكسلانَ : چون جمله ي قبل از «الاّ» مثبت و معنايش كامل است، پس مستثني بايد منصوب باشد.
3 . يا اهلُ الثروة لا نطلب منكم غيراعطاءَ حقّ الفقراء. اهْلَ : چون مناداي مضاف بايد منصوب باشد. غيرَ : چون اعراب مفعول به را پذيرفته بايد منصوب باشد. اعطاء : چون كلمه ي بعد از «غير» به عنوان مضاف اليه مستثني و مجرور است.
4- عبارت زير را به صورت مؤنث، مثني ، جمع مذكر و جمع مؤنث مورد خطاب قرار داده و تغييرات لازم را انجام بده. يا ايّها السّاعي اقْطع اواصرَ التبيعة : اي تلاشگر پيوندهاي وابستگي را قطع كن. 1. مؤنث : يا ايّتها السّاعية ، اقْطعي اواصرَ التبعية . 2. مثني : يا ايُّها السّاعيان ، اقْطعا اواصِرَ التبعية. 3. جمع مذكر :يا ايّها السّاعونَ ، اقْطعوا اواصرَ التّبيعة . 4. جمع مؤنث : يا ايّتها السّاعياتُ ، اقْطَعْنَ اواصرَ التببيعة .
5 – هر يك از اسم هاي زير را منادا قرار داده و سپس با هر كدام جمله اي مناسب بنويس (الطالبة ، كتُب المكتبة ، معلّموا المدرسة ) 1. يا طالبةٌ ! احْفظي حجابك و انصري أخاك. 2. يا كُتُب المكتبة ! ما أنْطفك و ما أنفعك 3. يا معلّمي المدرسة ، حاولوا في سبيل التّعليم و التّزكية.
6 – جاي خالي را با استفاده از داخل پرانتز پر كن: 1. ما دفعَني الي الاجتهادِ . غيرُ الرغبة في العزّ (غير، غيرَ ، غيرُ) 2. و لا اُحبُّ الاّ ذا الخلق الكريم . ( ذو، ذا، ذي) 3.اصلحتُ بين الأخويْن شوقاً لرضا الله . (الاخوان)
7 – عبارت هاي زير را با روش استثنا بنويس. 1. قرأتُ الكتاب و لَمْ أقرأ الفصل الاخير. قرأتُ الكتابُ الاّ الفصْل الاخيرَ. (مستثناي متصل و منصوب) فاز الطّلابُ الاّ واحداً منهُمْ . (مستثناي متصل و منصوب) 3. اشتريتُ من المكتبة كتاباً واحدا فقط . ما اشتريتُ من المكتبة الاّ كتاباً واحداً فقط .(مستثناي مفرّغ و منصوب به دليل مفعول به بودن)
تست هاي كنكوري درس 10 : 1- عيّن الصحيح : 1) وصل المسافرون و لم تطلع الشمس : پس از طلوع آفتاب بود كه مسافران رسيدند. 2) لن يلقاك ضررُ ما بقيتِ حيّاً ! تا زماني كه زنده باشم، زياني متوجه تو نخواهد شد. 3) دخلت المعلمة في الصّف و قد قام الخاصرون :معلم وقتي وارد كلاس شد، حاضران مي ايستادند. 4) انْ فعلتَ ذلك ضيّت مالك : اگر اين كار را انجام داده بودي، سرمايه ات را از دست مي دادي.
2 – عيّن الحال يبيّن حالةالفاعل : 1) كان الناس يحترمون «بشراً» و هو تائب من ذُنُوبه . 2) اخذ الوالد يَنصح الشّباب مضّراً آية من القرآن الكريم. 3) لي صديقٌ اراه حاضراً كلّ صباحٍ في المدرسة . 4) حياة العظماء مشعل للهداية و هم خالدون في التّاريخ.
3 – در عبارت «ربّنا منادياً يُنادي .... » چه نوع منادايي وجود دارد؟ 1) مضاف 2) شبه مضاف 3) نكره ي مقصوده 4) نكره ي غير مقصوده
4 – عيّن الصحيح للفراغ «.... الذّكر الحسن» 1) نفي كلّ شيء غيرُ . 2) يَزولَ كلّ شي و غيرُ. 3) كلُّ شيء فانٍ غيرَ. 4) كلّ شيءٍ فانّي غيرُ .
5 – عيّن الخطا وفق اسلوب النّداء. 1) يا محمدُ! يا خيرالمرسلين! 2) يا مَُنعَم! اجعلني مقيمَ الصّلاة ! 3)ربّ! هَب لي بصيرةً في دينك 4) يا ذالرحمة و الرّضوان! انّي استغفرك!
6 – ميّز المنادي غيرالمضاف : 1) ربّنا! آتنا في الدنيا حسنةَ و في الآخرةِ حسنةٍ . 2) ربّ ! أنا استغفرك 3) يا ارحم الراحمين ، اسألك النجاة 4) اللّهم صلّ علي محمد و آله
7 – عيّن الخطا : 1) ايّها الربيع متي تأتي ؟! 2) يا ايّها المسلمين ، اتّحدوا! 3) يا ايّتها الارض، متي تبتسمين ؟! 4) ايّتها الشّمس انيري !
8 – اجعل في الفراغ كلمة مناسبة لايجاد اُسلوب النداء «يا .... ي المجدّين» 1) اصدقاء 2) الاصدقاء 3) ايّها الاصدقاء 4) صديقانِ
9 – ما هو الصحيح في باب المستثني ب «غير»؟ 1) لا ينقعُ الانسان غيرُ علمِهِ 2) لَمْ يرسَب التلاميذ غير الكسلان 3) لا اتبعُ غيرُ الحقّ 4) ما نَجَح غيرِ المجتهدة |