عربي 1و2 ، دوره پيش دانشگاهي رشته علوم انساني


  الدرس الحادي عشر :
قانون النجاح في المياة « قانون موفقيت در زندگي»

كلمه ها و تركيب هاي تازه :
النّجاح = موفقّيت
المُثابَره =استقامت
عوّضَ = تاوان داد
الطّلبة = جمع طالب، شاگرد
تفوقّ = برتري يافت
الأذكياء = تيزهوش
المعبّد = صاف
المملُوء = پر، لبريز
الطّموحُ = دورنگري
الجّافة = خشك
مَنْ حُسْن الخطّ = خوشبختانه
البُلُوغ = دست يافتن
الغاية = هدف
تلذّذَ = لذت برد
اسْتعاضَ = جايگزين كرد
الخامِل = تنبل
المُمِل = خسته كننده
ملاْ = پر شد
لا تقومُ قائمتُها = استوار نمي ماند
الشّأن = موقعيّت
موافق الحيات = شؤونات زندگي
فَشا = آشكار شد
قامَ = انجام داد
المُسْتهجنَ = زشت
انْتهي = منتهي شد
ضحّي = فدا كرد
الدّقّي = ترقّي ، پيشرفت
صدْق الرّغبة = تمايل راستين
الحلْيف = هم پيمان
التعلّل = بهانه تراشي
ذي القُربي = خويشاوندان
طغي = طغيان كرد
الانعام = چهارپا
الايلاف = الفت دادن
حضّ = تشوق كرد
عدّ = شمرد
كفّ = بازداشت
الملاء = پناهگاه
المأوي = جايگاه
المحاولة = تلاش
حسْناءَ الرّداء = جامه ي نيك
الاعلام = جمع عَلَم به معني بزرگ
احْتَفِظ = حفظ كرد
الفُصحاء = جمع فصيح ، زيان آور
الأسُود = جمع اسد – شير
انْهَزَمَ = شكست خورد
صفراليد = دست خالي
البُطولة = قهرماني
الشُّجْعان = جمع شجاع ، دلير



  قواعد درس 11 : فعل مضاعف و مهموز

 

1) فعل مضاعف : فعل مضاعف فعلي است كه در ريشه اش (اولين صيغه ي ماضي ثلاثي مجرد) دو حرف هم جنس وجود داشته باشد. مثل : مدّ ، زَلْزَل  

(جدول ص 122)
الف ) قاعده ي ادغام فعل مضاعف در ماضي : در فعل ماضي‌، صيغه هايي كه «ت» فاعل «نا» يا «نون جمع مؤنث» دارند، ادغام صورت نمي گيرد و هنگامي كه فعل ماضي با «الف مثني» و «واو جماعت» بيايد ادغام صورت مي گيرد. (يعني دو حرف هم جنس با اهم ادغام مي شوند)

نتيجه : ماضي در پنج صيغه اول ادغام صورت مي گيرد و از صيغه ششم به بعد ادغام صورت نمي گيرد.
ب) قاعده ي ادغام فعل مضاعف در مضارع و امر حاضر : «فعل مضارع» و «امر» تنها در صيغه هايي كه «نون جمع مؤنث» دارند، ادغام صورت نمي گيرد.
* فعل مضارع و امر هنگام كه با «الف مثني» و «واو جماعت» و «ياء مخاطبه» بيايند، ادغام صورت مي گيرد.
دقت : در صيغه هاي مفرد افعال مجزوم و امر هم ادغام كردن جايز است و هم ادغام نكردن.

2)فعل مهموز : فعل مهموز فعلي است كه در ريشه اش (اولين صيغه ي ماضي ثلاثي مجرد) همزه باشد. مانند :
أمِنَ (مهموز القاء : حرف اولش همزه است)
سَأَلَ (مهموز العين : حرف وسطش همزه است)
قرأَ (مهموز اللاّم :‌حرف آخرش همزه است)
در صرف فعل هاي «مهموز» هيچ تغييري رخ نمي دهد مگر در برخي از صيغه ها، و فرقي بين صرف فعل هاي مهموز و سالم وجود ندارد مثل :

أَمَرَ (للمضارع، متكلم وحده) ---> أاْمُرُ---> آمُرُ
أمَر ---> أُاْمُرْ ---> أُومُرْ
و در برخي از اوزان ثلاثي مزيد تغييراتي رخ مي دهد مانند نمونه هاي زير:

أمِنَ ---> (باب افعال) أأْمَنَ ---> آمَنَ
أَأمَنَ ---> (المجهول) أُاْمُنَ --->  أومِنَ
أَأْمَنَ ---> (المضارع) يُؤمِنُ --->  (المصدر) اِئمان ---> ايمان
 

هر گاه دو همزه كنار هم قرار بگيرند و اولي متحرك و دومي ساكن باشد، سه حالت پيش مي آيد.
1 – هر گاه همزه ي اول مفتوح باشد و همزه ي دوم ساكن باشد. همزه ي ساكن به (الف) تبديل مي شود. أَاْ ---> آ
2 – اگر همزه ي اول مضموم باشد و همزه ي دوم ساكن باشد، همزه ي ساكن به (واو) تبديل مي شود. أُاْ ---> أُو
3 – اگر همزه ي اول مكسور باشد و همزه دوم ساكن باشد، همزه ي ساكن به (ياء) تبديل مي شود. إأْ ---> ايَي
 



  قواعد چگونگي نوشتن همزه :

1 – همزه ي ساكن در وسط كلمه بر روي كرسي مناسب با حركت ماقبل خود نوشته مي شود مثل :
مأْوي (كرسي همزه «الف» است زيرا حركت ماقبلِ «الف» فتحه است)
مؤمن (كرسي همزه «واو» است زيرا حركت ما قبل «واو» ضمه است)
جئت (كرسي همزه «ياء» است زيرا حركت ما قبل آن كسره است)

2 – همزه متطرّفه (همزه اي كه در آخر كلمه قرار مي گيرد) اگر بعد از حرف ساكني بيايد، بدون كرسي نوشته مي شود. مثل : جُزء ، شَيْء

3 – همزه ي متحرك اگر بعد از حركت ضمه بيايد يا مضموم باشد و ماقبل از آن ساكن يا مفتوح باشد، بر روي كرسي «واو» نوشته مي شود، مثل :
مؤلِّف (همزه بعد از حركت ضمه آمده است)
يُؤدّي (همزه بعداز حركت ضمه آمده است)
سُئوال (همزه بعد از حركت ضمه آمده است)
رُؤوس ( خود همزه مضموم است) مسؤول (همزه‌، مفهوم و ماقبل آن ساكن است)
رَوؤُف (همزه مضموم و ماقبل آن مفتوح است در تمام موارد فوق كرسي همزه «واو» است.
 



  تمارين ، تمرين هاي درس 11 :
1 - فعل هاي مضاعف، مهموز و مصدر و صيغه هاي آن ها را در عبارت هاي زيرمعني كن :

1. انّ اللهَ يَأمُرُ بالعدلِ و الاحسان و ايتاء ذي القُرْبي
يأمُرُ : فعل مضارع مهموز ، مفرد مذكر غايب از مصدر «أَمر» ثلاثي مجرد (مهموز الفاء) ايتاء : مصدر باب افعال در اصل «أأْتاي» از ريشه ي «أ ت ي » بوده است.
 



  2 – ربّنّا آمنّا سَمْعنا منادياً يُنادي للإيمانِ أنْ آمنوا برّبكم فآمنّا ....

ايمان : مصدر باب افعال ، در اصل «أأمان» بوده است (مهوز الفاء)
آمِنُوا : فعل مهموز از ريشه ي «أ م ن» امر حاضر، جمع مذكر
آمنّا : فعل ماضي مهموز ، متكلم مع الغير و مصدر آن ايمان است (مهموز الفاء)
 



  3 – والّذين كفرو يتمتّعون و يأكلونَ كَما تأكُلُ الانعامُ

يأكلُونُ : فعل مضارع و مهموز – جمع مذكر غايب از مصدر «أكْل» ثلاثي مجرد (مهموز الفاء)
تأكُلُ : فعل مضارع مهموز ، مفرد مؤنث غايب، از مصدر «أكل» ثلاثي مجرد
 



  4 – أرايتَ الّذي يُكذّبُ بالدّين فذلك الّذي يَدُعّ اليتيم و لا يَحُضُّ علي طعام المسكين.

رأيتَ : فعل ماضي مهموز ، مفرد مذكر مخاطب از ريشه «رأي» (مهموز العين) ،
يدُعُّ : فعل مضارع ، مضاعف ، مفرد مذكر غايب از ريشه ي «د ع ع »
لا يُحضُّ : فعل نفي ، مفرد مذكر غايب ، مضاف از ريشه ي «ح ض ض »
 



  2 – عبارت هاي زير را به روش عبارت اول كامل كن :

أ – أنا اَعُدُّ نِعَمَ الله ِ و أكُفُّ نفْسي عَنْ كُفرانِها . من نعمت هاي خداوند را مي شمارم و خود را از كفران آن ها باز مي دارم.
ب : هما يَعُدّانِ نعمَ الله دتكُفّانِ انْفسَهُم عن كُفرانِها .
ج: هم يُعدّدانَ نِعمَ اللهِ و يكَّفونَ انفُسَهُم عن كُفرانها.
د : هُنَّ يَعْدُدْنَ نَعِمَ الله و تَكْفُفْنَ انْفسهُنَّ عَنْ كُفرانها.
ه‍: انتِ تَعُذّينَ نِعَمَ اللهِ و تكفيّنَ نفْسِك عن كفرانها.
 



  3 – اشتباهات را در عبارت هاي زير با ذكردليل اصلاح كن :

1 – أعْدَدَتْ الاُمّهات المسلمة انباأهم للدفاع عن الوطن الاسلاميّ
اَعَدَّتْ : زيرا در صيغه ي چهارم ماضي مفرد مؤنث غايب) ادغام صورت مي گيرد المسلّماتُ : زيرا تابع موصوف است .
أبناءَ : چون همزه بعد از حرف ساكن بدون كرسي است.
هُنَّ : زيرا مرجع ضمير مع مؤنث غايب است.
 



  2 – كانوا علماءَ الاسلام ملاذٌ للْمَحرُومون و الفقراء.

كان َ : چون فعل ناقصه در آغاز جمله آمده و اسم آن «ظاهر» است.
علماءُ : اسم «كانَ» مرفوع است.
ملاذاً : چون خبر افعال ناقصه بايد منصوب باشد
مأوي : چون همزه ساكن و حرف پيش ازآن مفتوح است.
پس همزه بر روي «الف» نوشته مي شود
محرومين َ : زيرا مجرور با حرف جر (لي) مي باشد و نشانه ي جرّ «ياء» است.
 



  3 – يا الطالبُ ! اصْبري في الطريق الحقّ

ايّها :‌چون (الطالب) داراي «ال» است و مذكر مي باشد. قبل از آن بايد «ايّها» بيايد اصْبر : چون«الطّالبُ» مفرد مذكر است .
طريقِ : اسم مضاف «ال » نمي گيرد.
 



  4 – عبارت زير را به صورت مفرد مؤنث ، مثني و هر دونوع جمع (مذكر و مؤنث) خطاب كن:

شُدَّ أواصِوا الأُخوّةِ و رُدَّ كيدَ الاعْداء الي نحورِهِم.
1) مفرد مؤنث : شُدّي أواصَر الاُخوّة و رُدّي كيد الاعداء الي نحورِهِم.
2) مثني : شُداّ اواصِرَ الأخوّة و رُدّ كيد الاعداء الي نحورِهِم .
3) جمع مذكر : شدّوا أوصرَ الأخوّةِ و رُدّوا كيدَ الاعداء الي نحورِهِم.
4) جمع مؤنث : اُشْدُدْنَ أواصِرَ الاُخوّةِ و اُرْدُدْنَ كيدَ الاعداء الي نحورِهِم .
 



  5 – جاهاي خالي را با كلمات داخل پرانتز پر كن :

1. يا ايّها الذّين اوتوا الكتاب آمنوا بما نزّلنا
( المبني للمجهول من «اتي» و الأمر مِنْ «اَمَنَ»)
2. الهي لا تُردَّ ما متي (نهيٌ من «ردّ –ُ» للمخاطب)
3. لَمْ يَحُلُّ الغربيون المشاكلَ الرومية في مُجْتَمَعهم . (المجزوم بي «لم» من «حلَّ –ُ »)

6- غلط هاي املايي را در كلمات زير اصلاح كن .
يأتي : يُؤتي : چون ما قبل همزه مفهوم است.
فُئواد : فُؤاد : چون ما قبل همزه مضموم است.
يَئْمُرُ : يَأمُرُ : همزه مفتوح است
يتئمّلَ : يَتَأَملُّ : چون ما قبل همزه مفتوح است.
تَئُلّفَ : تأَلّفَ : چون ما قبل همزه مفتوح است.
يجيؤ : يجيءُ : چون ما قبل همزه مكسور است.
قارءِ : قاري و : اگر ما قبل همزه كسره باشد، كرسي همزه (ي) است.
مئتَمِر = مُؤتَمر : چون ما قبل همزه مضموم است پس كرسي همزه «واو» است.

7 – با رعايت قواعد ادغام و مهموز صيغه هاي خواسته شده رااز آن چه آمده بساز:
1 . وزن «يَفْعُلُ » مِن«ش دَ دَ » يَشْدُدُ بعد از ادغام : يَشُدُّ
2. وزن «أفْعَلَ» مِن «ح ب ب » اَحْبَبَ بعد از ادغام : أحبَّ
3. وزن «استفعل» مِن « ح ق ق » اِستحقَ بعد از ادغام :‌اِسْتَحَقَّ .
4. وزن «لمّا نفْعلِ» من ِ «ف ر ر » لمّا نَفْرِرُ – لمّا نفِرَّ
5. وزن «يفْعلْنَ» من «ض ل ل » : يَضْلِلْنَ .
6. فعل امر «مِن» «تُؤتي»
7. وزن «لاتفعُل» مِن «ق ص ص » : لاتَقْصُصّ
8. فعل أمر من «سَتْررُنَ » اُسرُرنَ
9 . مصدر «اَلَفَ» ايلاف
10. فعل امر للمخاطبين من «اقامَ» اقيمُوا

تست هاي كنكوري درس 11
1 – عيّن الصحيح في الترجمة :
لا شكّ أنَّ النّعم الالهيّة كثيرةٌ بشكلٍ أنّها لا تُحْصي! »
1) بي شك نعمت الهي بسيار راحت است تا جايي كه به شمارش در نمي آيد.
2)شك نيست كه نعمت هاي خدا به اندازه اي كه نمي توان به شمار درآورد، بسيار است.
3) بي ترديد نعمت هاي خداوند به حدي زياد است كه آن را نمي توان شمارش كني.
4) شكي نيست كه نعمت هاي الهي آن قدر زياد است كه به شمارش در نمي آيد.

2 – الله ، الله ، فأذكُرُهُ كثيراً و انفق اموالك ابتغاءً مرضاته .
كم مفعولا به في العبارة ؟
1) اربعة
2) اثنانِ
3) ستّة
4) ثلاثه

3 – كدام كلمه به معني «راند» است؟
1) نَهرَ
2) نَبعَ
3) نَزَعَ
4) نَهَضَ

4 – كدام كلمه مضاعف است؟
1)تُحبّينَ
2) تُعلّمونَ
3) كُفْتُنَّ
4) وصّينا

5 - «كُلوُا» چه نوع فعلي است؟
1) مثال
2) اجوف
3) ناقص
4) مهموز

6 - «بارها دچار شكست شد ولي يأس بدو راه نيافت!»
1) اُصيبتْ بالفشل مرّاتٍ و لكّن القنوط لم يتسرّب اليها!
2) اصابتُه الغُسل بمرّاتٍ و لكن لم يدخل الله اليأسُ !
3) اُصيب بالفشل مرّاتٍ عديدة و لكنّ القنوط لن يتسرّب اليه
4) اصابها الغُسل بمرّاتٍ عديدة و لكن لن يدخل اليأس اليها!

7 – عيّن المهموز:
1) اجراء
2) بقاء
3) انحناء
4) ابتداء

8 – عيّن الجملة التي ليس فيها تابع :
1) العلم مقرون بالعمل فمن علم عمل
2) لا تجالس الجاهل بل العالم
3) كان النبي عيسي (ع) يشفي المرّضي.
4) و آتينا عيسي بن مريم البينات

9 – ميّز الكلمة التي «الهمزة » فيها اصلية .
1) اخفا
2) انحناء
3) اِنشاء
4) اهداء

10- «هولاءِ الطالبات لعلهن يستطعن التعلب علي مصاعب الحياة»
1) الطّالباتُ – يَسْتَطِعنَ – التّغلُبَ – مصاعِبِ
2) لعلّ – هُنَّ – يستطعْنَ – الحياة
3) هولاء – الطّالباتِ – لعلَّ – التّغلُبُ
4) يَسْتطعْنَ – التّغلُبُ – مصاعبَ – الحياة