طرح درس طراحی
مشخصات کلی :
نام کتاب : هنر
موضوع : طراحی
مقطع : راهنمایی
هدف کلی :
دانش آموزان با طراحی آشنا می شوند .
اهداف رفتاری :
حیطه شناختی : فراگیر طراحی را تعریف کند ؟
حیطه عاطفی : با انواع خط یک شکل را بدست آورند ؟
حیطه حرکتی : یک طرح را ترسیم می کند ؟
روش تدریس :
روشن سازی طرح تلقی.
رسانه های آموزشی :
گچ ، تابلو ، کارتهای شماره دار پرسشنا مه باز و بسته و ........
فعالیت های قبل از تدریس :
با نام خداوند درس را شروع کرده و سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب ، دقت در وضع روحی و جسمی دیدن تمرینات قبلی .
ارزشیابی تشخیصی :
از دروس قبل سوالاتی از فراگیران می شود .
آماده سازی :
با استفاده از کارت های شماره گذاری شده فراگیران به 3 گروه 5 نفری تقسیم می شوند .
فعالیت معلّم |
زمان |
فعالیت دانش آموز |
زمان |
1- .تقسیم پرسشنامه های باز (تشریحی) بین فراگیران . 2- توزیع پرسشنامه بسته (چهار گزینه ای ) و اولویت بندی 1و2و3و4 بین فراگیران 3- معلم از هر گروه می خواهد که در مورد اولویت چهارم با همدیگر بحث و تبادل نظر کنند . 4- معلم جدولی را بر روی تخته کشیده که در آن نام گروه و شماره سوال و اولویت ها نوشته شده (1و2و3و4) 5- معلم گروها را راهنمایی می کند تا به اولویت چهارم به توافق برسند . |
1 2 2 3 2 |
1- فراگیر با توجه به دانستهای خود به پرسشنامه بازپاسخ میدهد . 2- فراگیر پرسشنامه چهر گزینه ای را از روی الویت هر گزینه انتخاب می کند و شماره گذاری می کند (1و2و3و4) 3- فراگیران با گروه خود درباره الویت چهارم به بحث و تبادل نظر پرداخته تا به توافق برسند . 4- یک نفر از گزوه برای ثبت پاسخ (الویت چهار) به پای تخته رفته و در جدول ثبت می کند . 5-گروه ها با همدیگر در مورد الویت چهارم به بحث و تبادل نظر پرداخته تا به توافق برسند . |
3 2 3 2 2 |
فعالیت های تکمیلی :
مروری به انواع طراحی و رفع اشکال فراگیران
جمع بندی :
معلم با بیان سوالی از دانش آموزان درباره طراحی چیست درس را جمع بندی کرده و رفع اشکال می کند .
تعیین تکلیف :
1- یک طراحی ذهنی انجام دهید .
2- با توجه به داستانی که شنیده اید یک طرح تخیلی را ترسیم کنید .
بیان طرح هایی که می توان بصورت کلاژ در آورد :
1- کلاژ یک منظره
2- کلاژ از طبیعت بی جان
3- کلاژ از لباس های محلی استان ها
4- کلاژ از حیوانات و پرندگان
دانش آموز گرامی :
لطفاً به سوالات زیر در یک جمله پاسخ دهید . این جمله باید بیانگر نظرات خودتان باشد.
1- طراحی بیشتر با .....................................................................
2- بهترین طریقه یادگیری طراحی و نقاشی .....................................
3- تمرین در طراحی هدف نهایی و پایانی کار .................................
4- طراحی از طریق مشاهده بیشتر به .............................................
5- تقلید کردن یعنی ...................................................................
6- طراحی تخیلی بیشتر با دنیای ..................................................
دانش آموز گرامی:
در مقابل هر سوال چهار مورد نوشته شده است و با توجه به الویت شماره گذاری کنید و از شماره (1و2و3و4)و اگر هیچ گزینه مورد نظر شما نبود نظر خود را در شماره 5 بنویسید .
1- تمرین یعنی ..............
الف) مرحله ای است محدود و مقدماتی
ب) تجربه عملی برای دستیابی به طرح نهایی
ج) هدف غائی وپایانی کار نیست
د) بهترین طریقه فراگیری طراحی و نقاشی ،تجربه و پشتکار است .
ه) .......................................................................................................
2- طراحی چیست ؟
الف) طراحی به بیان زیبایی و ترجمان احساسات می پردازد .
ب) طراحی فی نفسه هنر است
ج) طراحی بیشتر با دل و روح آدمی سروکار دارد تا با عقل
د) طراحی مبین ظرافت ، ملاحت ، خشونت و.....و خلاصه منعکس کننده مکنونات آدمی است .
ه)....................................................................................................
3-طراحی از طریق مشاهده :
الف) به ذهنیت مشاهده گر نیاز دارد .
ب) طراحی را از طبیعت خوانده اند
ج) شناخت بهتری از دنیای هستی نصیب طراح می شود
د) طراحی تقلید است .
ه)............................................................................
4- طراحی تخیلی از ...................
الف) دنیای واقعی را در قالب دنیای خیالی یا شبه واقعی نقش زند .
ب) طراحی تخیلی در واقع تابع طراحی مبتنی بر مشاهده و طراحی ذهنی است .
ج) به مدد حافظه ی فوق العاده قوی هنرمندان خلاق نامیده می شود .
مشخصات کلی :
نام کتاب : هنر
موضوع : خوشنویسی
مقطع : راهنمایی
هدف کلی :
دانش آموزان با آموزش خط توانا بود هرکه دانا بود آشنا می شوند .
اهداف رفتاری :
حیطه شناختی : دانش آموزان خوشنویسی را تعریف کنند .
حیطه عاطفی : دانش آموزان با قوائد خوشنویسی آشنا می شوند .
حیطه حرکتی : دانش آموزان یک جمله را بصورت خوشنویسی می نویسید .
روش تدریس :
طرح قضاوت عملکرد
رسانه های آموزشی :
گچ ، تابلو ، مرکب ، قلم، کاغذ کلاسه و ......
فعالیت های قبل از تدریس :
با نام خداوند درس را شروع کرده و سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب ، ، بررسی وضعیت روحی و جسمی آنان ، دیدن تمرینات قبل
ارزشیابی تشخیصی :
از درس قبل سوالاتی از دانش آموزان می شود
آماده سازی :
با استفاده از کاغذ های رنگی دانش آموزان را به 3 گروه 5 نفری تقسیم می کنیم .
فعالیت معلّم |
زمان |
فعالیت فراگیر |
زمان |
1- معلم از دانش آموزان می خواهد که توانا بود هرکه دانا بود را با خوشنویسی بنویسند 2- اصول صحیح خوشنویسی توسط معلم روی تخته نوشته می شود تا دانش آموزان معیارهای جدید را با معیارهای خود می سنجند . |
5 دقیقه |
1- هر دانش آموز با توجه به آنچه که قبلاً آموخته خط را بنویسد و سپس هر فرد معیارهایی را که در انجام این مقالست رعایت کرده است را فهرست کند 2- معیارهای نوشته شده در گروه مورد بررسی قرار می گیرد و گروه را جع به خط تک تک افراد گروه نظر می دهد . 3- دانش آموزان معیارهای جدید و اصول خوشنویسی را با اصولی که خود نوشته بودند تطبیق داده و پی به اشکالات خود می برند . 4- خوشنویسی را با اصول و قوائد درست بار دیگر می نویسند . |
15 دقیقه |
فعالیت های تکمیلی :
مروری به قوائد خوشنویسی و رفع اشکال دانش آموزان
فعالیت های تکوینی :
حروف واو ، ر ، هر را با خوشنویسی بنویسید
جمع بندی :
معلم با بیان سوالی از دانش آموزان درباره قواعد خوشنویسی درس را جمع بندی کرده و رفع اشکال می کند .
تعیین تکلیف :
توانا بود هر که دانا بود را بصورت خوشنویسی در دفتر خود بنویسید
مشخصات کلی :
نام کتاب : هنر
موضوع : لوازم خوشنویسی
مقطع : راهنمایی
هدف کلی :
دانش آموزان با لوازم خوشنویسی آشنا می شوند .
اهداف رفتاری :
حیطه شناختی : دانش آموزان لوازم خوشنویسی را نام ببرد .
حیطه عاطفی : خصوصیات یک قلم خوب را بیان می کنند
حیطه حرکتی : انواع مرکب خوشنویسی را بشناسد
روش تدریس :
همیاری (طرح کارایی تیم )
رسانه های آموزشی :
گچ ، تابلو ، اجسام داخل کلاس ، مرکب ، دوات ، قلم و ......
رفتار ورودی :
از دانش آموزان سوال می کنم ؟
1- خوشنویسی را تعریف کنند
2- وسائل خط را نام ببرد .
3- آیا کسی خوشنویسی بلد است
فعالیت های قبل از تدریس :
با نام خداوند درس را شروع کرده و سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب، رسیدگی به تکالیف قبل ، بررسی وضعیت روحی و جسمی آنان.
ارزشیابی تشخیصی :
از درس قبل سوالاتی از فراگیران می شود
آماده سازی :
با استفاده از شماره های زوج و فرد دانش آموزان را به 2 گروه تقسیم می کنیم .
فعالیت معلّم |
زمان |
فعالیت فراگیر |
زمان |
1- متن درس دوم صفحه 89-88 لوازم خوشنویسی را به دانش آموزان می گوییم که بخوانند . 2- سوالات آماده شده را بین آنها توزیع می کنم (بصورت ص و غ) 3- توزیع یک نمونه از همان سوالات تا بصورت گروهی پاسخ دهند 4- پاسخ سوالات داده می شود . 5- جدولی مطابق جدول زیر بر روی تخته کشیده تا نمرات گروه شب شوند . |
5 دقیقه |
.1- دانش آموزان متن درس را کامل می خوانند 2- دانش آموزان به سوالات به صورت انفرادی پاسخ می دهند 3- گروه به سوالات پاسخ می دهند و اگر دیگران سوالی را اشتباه می کنند باید افراد گروه آنان را قانع کنند . 4- سرگروه به برگه ای که بصورت گروهی پاسخ داده شده نمره می دهد و نمره گروه باید بیشتر از تک تک افراد باشد |
15 دقیقه |
نام گروه شاخص ها |
A |
B |
C |
پایین ترین نمره |
7 |
9 |
4 |
بالا ترین نمره |
11 |
12 |
11 |
معدل نمرات فردی در هر تیم |
3/9 |
2/10 |
3/8 |
نمره تیمی گروه A |
11.5 |
12 |
5/11 |
برد تیم |
2/3 |
7/1 |
2/2 |
بی اثر بودن تیم |
2/2 |
|
|
باخت تیم |
|
|
|
امکان پیشرفت G=F-D |
7/2 |
7/1 |
7/3 |
درصد موثر بودن تیم H=(E/6)*100 |
100*7 /2 / 2/2 |
100*7/1/7/1 |
100*3/2 /7/2 |
رتبه |
اول |
دوم |
سوم |
فعالیت های تکمیلی :
1-انواع قلم را نام ببرد
2- مرکب خوب چه مرکبی است
3- لیقه چیست
جمع بندی :
به کمک دانش آموزان خلاصه ای از درس بیان می شود .
تعیین تکلیف :
قلم ، مرکب ،دوات ،کاغذ خوشنویسی را برای جلسه آینده آماده کنند .
مشخصات کلی :
نام کتاب : هنر
موضوع : طراحی
مقطع : راهنمایی
هدف کلی :
دانش آموزان با طراحی آشنا می شوند .
اهداف رفتاری :
حیطه شناختی : فراگیر طراحی را تعریف کند ؟
حیطه عاطفی : با انواع خط یک شکل را بدست آورند ؟
حیطه حرکتی : یک طرح را ترسیم می کند ؟
روش تدریس :
روشن سازی طرز تلقی.
رسانه های آموزشی :
گچ ، تابلو ، کارتهای شماره دار پرسشنا مه باز و بسته و ........
فعالیت های قبل از تدریس :
با نام خداوند درس را شروع کرده و سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب ، دقت در وضع روحی و جسمی دیدن تمرینات قبلی .
ارزشیابی تشخیصی :
از دروس قبل سوالاتی از فراگیران می شود .
آماده سازی :
با استفاده از کارت های شماره گذاری شده فراگیران به 3 گروه 5 نفری تقسیم می شوند .
فعالیت معلّم |
زمان |
فعالیت دانش آموز |
زمان |
1- .تقسیم پرسشنامه های باز (تشریحی) بین فراگیران . 2- توزیع پرسشنامه بسته (چهار گزینه ای ) و اولویت بندی 1و2و3و4 بین فراگیران 3- معلم از هر گروه می خواهد که در مورد اولویت چهارم با همدیگر بحث و تبادل نظر کنند . 4- معلم جدولی را بر روی تخته کشیده که در آن نام گروه و شماره سوال و اولویت ها نوشته شده (1و2و3و4) 5- معلم گروها را راهنمایی می کند تا به اولویت چهارم به توافق برسند . |
1 2 2 3 2 |
1- فراگیر با توجه به دانستهای خود به پرسشنامه بازپاسخ میدهد . 2- فراگیر پرسشنامه چهر گزینه ای را از روی الویت هر گزینه انتخاب می کند و شماره گذاری می کند (1و2و3و4) 3- فراگیران با گروه خود درباره الویت چهارم به بحث و تبادل نظر پرداخته تا به توافق برسند . 4- یک نفر از گزوه برای ثبت پاسخ (الویت چهار) به پای تخته رفته و در جدول ثبت می کند . 5-گروه ها با همدیگر در مورد الویت چهارم به بحث و تبادل نظر پرداخته تا به توافق برسند . |
3 2 3 2 2 |
فعالیت های تکمیلی :
مروری به انواع طراحی و رفع اشکال فراگیران
جمع بندی :
معلم با بیان سوالی از دانش آموزان درباره طراحی چیست درس را جمع بندی کرده و رفع اشکال می کند .
تعیین تکلیف :
1- یک طراحی ذهنی انجام دهید .
2- با توجه به داستانی که شنیده اید یک طرح تخیلی را ترسیم کنید .
بیان طرح هایی که می توان بصورت کلاژ در آورد :
1- کلاژ یک منظره
2- کلاژ از طبیعت بی جان
3- کلاژ از لباس های محلی استان ها
4- کلاژ از حیوانات و پرندگان
دانش آموز گرامی :
لطفاً به سوالات زیر در یک جمله پاسخ دهید . این جمله باید بیانگر نظرات خودتان باشد.
1- طراحی بیشتر با .................................................................
2- بهترین طریقه یادگیری طراحی و نقاشی ...................................
3- تمرین در طراحی هدف نهایی و پایانی کار .................................
4- طراحی از طریق مشاهده بیشتر به .........................................
5- تقلید کردن یعنی ................................................................
6- طراحی تخیلی بیشتر با دنیای ................................................
دانش آموز گرامی:
در مقابل هر سوال چهار مورد نوشته شده است و با توجه به الویت شماره گذاری کنید و از شماره (1و2و3و4)و اگر هیچ گزینه مورد نظر شما نبود نظر خود را در شماره 5 بنویسید .
1- تمرین یعنی ..............
الف) مرحله ای است محدود و مقدماتی
ب) تجربه عملی برای دستیابی به طرح نهایی
ج) هدف غائی وپایانی کار نیست
د) بهترین طریقه فراگیری طراحی و نقاشی ،تجربه و پشتکار است .
ه) ......................................................................................................
2- طراحی چیست ؟
الف) طراحی به بیان زیبایی و ترجمان احساسات می پردازد .
ب) طراحی فی نفسه هنر است
ج) طراحی بیشتر با دل و روح آدمی سروکار دارد تا با عقل
د) طراحی مبین ظرافت ، ملاحت ، خشونت و.....و خلاصه منعکس کننده مکنونات آدمی است .
ه)...................................................................................................
3-طراحی از طریق مشاهده :
الف) به ذهنیت مشاهده گر نیاز دارد .
ب) طراحی را از طبیعت خوانده اند
ج) شناخت بهتری از دنیای هستی نصیب طراح می شود
د) طراحی تقلید است .
ه)............................................................................
4- طراحی تخیلی از ...................
الف) دنیای واقعی را در قالب دنیای خیالی یا شبه واقعی نقش زند .
ب) طراحی تخیلی در واقع تابع طراحی مبتنی بر مشاهده و طراحی ذهنی است .
ج) به مدد حافظه ی فوق العاده قوی هنرمندان خلاق نامیده می شود .
د) تخیل در اصل امکانی است برای اصلاح و تغییر و غنا دادن به تابلو .
ه) ........................................................................
مشخصات کلی :
نام کتاب : هنر
موضوع : تکنیک کلاژ
مقطع : دوم راهنمایی
هدف کلی :
دانش آموزان با تکنیک کلاژ یا قطاعی آشنا می شوند .
اهداف رفتاری :
حیطه شناختی : 1- دانش آموز کلاژ را تعریف می کنند ؟
2- دانش آموزان روش قطاعی یا کلا ژ را بیان می کنند ؟
حیطه عاطفی :با تکه های مختلف پارچه یک شکل بدست آورد .
حیطه حرکتی :با انواع گلهای پارچه یک قطا عی درست کند .
روش تدریس :
طرح تدریس اعضای تیم ((T.M.T.D .
رسانه های آموزشی :
گچ ، تابلو ، تهیه پارچه های رنگی و گلهای پارچه با رنگ های مختلف .
تعیین رفتار ورودی فراگیران :
دانش : قطاعی یا کلاژ را تعریف کنند.
نگرش : فراگیران با ذوق و شوق در گروه خود طرز تهیه کلاژ را دنبال می کنند
توانش :با پارچه های مختلف یک طرح خوب بدست آورد .
فعالیت های قبل از تدریس
شروع درس با نام و یاد خدا ، سلام و احوال پرسی ،دقت در وضع روحی و جسمی فراگیران حضور و غیاب ، دیدن تمرینات قبل
ارزشیابی تشخیصی :
در این مرحله از درس قبل سوالاتی از فراگیران می شود .
آماده سازی :
با استفاده از پازل های رنگی دانش آموزان را به 3 گروه 5 نفری تقسیم می کنیم .
فعالیت معلّم |
زمان |
فعالیت دانش آموز |
زمان |
1- شماره گذاری دانش آموزان در گروه ها 2- بیان یک سری طرحه هایی که می توان بصورت کلاژ در آورد . |
1 دقیقه |
1- برداشتن پازل های رنگی توسط دانش آموزان برای تشکیل گروه ها . نام گذاری گروه ها و اختصاص یک شماره به هر عضو 2- دانش آموزان پارچه های رنگی را که معلم به آنها داده است به شکل هایی قیچی کرده 3- افراد هم شماره دور هم جمع می شوند . و با پارچه ای که دارند شکل را درست می کنند و اشکالات طرح خود را بر طرف کرده 4-افراد به گروه خود برگشته و طرح را به تعبیه گروه نشان داده . 5- ابتدا دانش آموزان بصورت فردی با طرح های که از پارچه ها آماده کرده اند شکلی را درست کرده 6- افراد با مقایسه شکلها ی خود با شکلهایی که معلم به آنها نشان می دهد ارزیابی می کنند .کامل یاد گرفته ام * ناقص * اصلاًیاد نگرفته ام * |
1 3 4 4 3 3 |
فعالیت های معلم |
زمان |
فعالیت های دانش آموز |
| |
فعالیت ی تکمیلی |
مروری بر مراحل قطاعی و رفع اشکال فراگیران |
1 دقیقه |
طرز صحیح قیچی کردن طرحهای روی پارچه و طرز چسباندن طرحها در کنار هم و بوجود آوردن یک طرح کلی |
1 دقیقه |
جمع بندی |
معلم با بیان سوالی از دانش آموزان درباره قطاعی درس را جمع بندی کرده و رفع اشکال می کند . |
1 دقیقه |
توضیح درباره سوال مطرح شده توسط معلم و دانش آموزان . |
1 دقیقه |
ارزشیابی تکوینی |
مطرح کردن سوال زیر کلاژ را بوسیله کاغذ روزنامه انجام دهید . |
2 دقیقه |
دانش آموزان کلاژ روزنامه را انجام می دهند . |
4 دقیقه |
تعیین تکلیف |
طرحی را بصورت کلاژ یا قطاعی برای جلسه آینده درست کند . |
|
|
1 دقیقه |
بیان طرح هایی که می توان بصورت کلاژ در آورد .
1- کلاژ یک منظوره
2- کلاژ از طبیعت بی جان
3- کلاژ از لباس های محلی استانها
4- کلاژ حیوانات و پرندگان