مشخصات کلی :

نام کتاب : هنر

موضوع : طراحی

مقطع :  راهنمایی

هدف کلی :

دانش آموزان با طراحی آشنا می شوند .

اهداف رفتاری :

حیطه شناختی : فراگیر طراحی را تعریف کند ؟

حیطه عاطفی : با انواع خط یک شکل را بدست آورند ؟

 حیطه حرکتی : یک طرح را ترسیم می کند ؟

روش تدریس :

روشن سازی طرح تلقی.

رسانه های آموزشی :

گچ ، تابلو ، کارتهای شماره دار پرسشنا مه باز و بسته و ........

فعالیت های قبل از تدریس :

با نام خداوند درس را شروع کرده و سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب ، دقت در وضع روحی و جسمی دیدن تمرینات قبلی .

ارزشیابی تشخیصی :

از دروس قبل سوالاتی از فراگیران می شود .

آماده سازی :

با استفاده از کارت های شماره گذاری شده فراگیران به 3 گروه 5 نفری تقسیم می شوند .

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت معلّم

زمان

 

فعالیت دانش آموز

زمان

1- .تقسیم پرسشنامه های باز (تشریحی) بین

فراگیران .

2- توزیع پرسشنامه بسته (چهار گزینه ای ) و اولویت بندی 1و2و3و4 بین فراگیران

3- معلم از هر گروه می خواهد که در مورد اولویت چهارم با همدیگر بحث و تبادل نظر کنند .

4- معلم جدولی را بر روی تخته کشیده که در آن نام گروه و شماره سوال و اولویت ها

نوشته شده (1و2و3و4)

5- معلم گروها را راهنمایی می کند تا به اولویت چهارم به توافق برسند .

 

 

 

1                   

 

2

                 

2

 

3

 

 

2

1- فراگیر با توجه به دانستهای خود به پرسشنامه بازپاسخ میدهد .

2- فراگیر پرسشنامه چهر گزینه ای را از روی الویت هر گزینه انتخاب می کند و شماره گذاری می کند (1و2و3و4)

3- فراگیران با گروه خود درباره الویت چهارم به بحث و تبادل نظر پرداخته تا به توافق برسند .

4- یک نفر از گزوه برای ثبت پاسخ (الویت چهار) به پای تخته رفته و در جدول ثبت می کند .

5-گروه ها با همدیگر در مورد الویت چهارم به بحث و تبادل نظر پرداخته تا به توافق برسند .

 3  

 

2

 

 

3

 

 

2

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت های تکمیلی :

مروری به انواع طراحی و رفع اشکال فراگیران

 

جمع بندی :

معلم با بیان سوالی از دانش آموزان درباره طراحی چیست درس را جمع بندی کرده و رفع اشکال می کند .

تعیین تکلیف :

1- یک طراحی ذهنی انجام دهید .

2- با توجه به داستانی که شنیده اید یک طرح تخیلی را ترسیم کنید .

بیان طرح هایی که می توان بصورت کلاژ در آورد :

1- کلاژ یک منظره

2- کلاژ از طبیعت بی جان

3- کلاژ از لباس های محلی استان ها

4- کلاژ از حیوانات و پرندگان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانش آموز گرامی :

لطفاً به سوالات زیر در یک جمله پاسخ دهید . این جمله باید بیانگر نظرات خودتان باشد.

1- طراحی بیشتر با .....................................................................

2- بهترین طریقه یادگیری طراحی و نقاشی .....................................

3- تمرین در طراحی هدف نهایی و پایانی کار .................................

4- طراحی از طریق مشاهده بیشتر به .............................................

5- تقلید کردن یعنی ...................................................................

6- طراحی تخیلی بیشتر با دنیای ..................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانش آموز گرامی:

در مقابل هر سوال چهار مورد نوشته شده است و با توجه به الویت شماره گذاری  کنید و از شماره (1و2و3و4)و اگر هیچ گزینه مورد نظر شما نبود نظر خود را در شماره 5 بنویسید .

1- تمرین یعنی ..............

الف) مرحله ای است محدود و مقدماتی

ب) تجربه عملی برای دستیابی به طرح نهایی

ج) هدف غائی وپایانی کار نیست

د) بهترین طریقه فراگیری طراحی و نقاشی ،تجربه و پشتکار است .

ه) .......................................................................................................

2- طراحی چیست ؟

الف) طراحی به بیان زیبایی و ترجمان احساسات می پردازد .

ب) طراحی فی نفسه هنر است

ج) طراحی بیشتر با دل و روح آدمی سروکار دارد تا با عقل

د) طراحی مبین ظرافت ، ملاحت ، خشونت و.....و خلاصه منعکس کننده مکنونات آدمی است .

ه)....................................................................................................

3-طراحی از طریق مشاهده :

الف) به ذهنیت مشاهده گر نیاز دارد .

ب) طراحی را از طبیعت خوانده اند

ج) شناخت بهتری از دنیای هستی نصیب طراح می شود

د) طراحی تقلید است .

ه)............................................................................

4- طراحی تخیلی از ...................

الف) دنیای واقعی را در قالب دنیای خیالی یا شبه واقعی نقش زند .

ب) طراحی تخیلی در واقع تابع طراحی مبتنی بر مشاهده و طراحی ذهنی است .

ج) به مدد حافظه ی فوق العاده قوی هنرمندان خلاق نامیده می شود .

 


 

 


مشخصات کلی :

نام کتاب : هنر

موضوع :  خوشنویسی

مقطع :  راهنمایی

هدف کلی :

دانش آموزان با آموزش خط توانا بود هرکه دانا بود  آشنا می شوند .

اهداف رفتاری :

حیطه شناختی : دانش آموزان خوشنویسی را تعریف کنند .

حیطه عاطفی : دانش آموزان با قوائد خوشنویسی آشنا می شوند .

حیطه حرکتی :  دانش آموزان یک جمله را بصورت خوشنویسی می نویسید .

روش تدریس :

طرح قضاوت عملکرد

رسانه های آموزشی :

گچ ، تابلو ، مرکب ، قلم، کاغذ کلاسه و ......

فعالیت های قبل از تدریس :

با نام خداوند درس را شروع کرده و سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب ،  ، بررسی وضعیت روحی و جسمی آنان ، دیدن تمرینات  قبل

ارزشیابی تشخیصی :

از درس قبل سوالاتی از دانش آموزان می شود

آماده سازی :

با استفاده از کاغذ های رنگی دانش آموزان را به 3 گروه 5 نفری  تقسیم می کنیم .

 

 

 

فعالیت معلّم

زمان

 

فعالیت  فراگیر

زمان

1- معلم از دانش آموزان می خواهد که توانا بود هرکه دانا بود را با خوشنویسی بنویسند

2- اصول صحیح خوشنویسی توسط معلم روی تخته نوشته می شود تا دانش آموزان معیارهای جدید را با معیارهای خود        می سنجند  .

5 دقیقه

1- هر دانش آموز با توجه به آنچه که قبلاً آموخته خط را بنویسد و سپس هر فرد معیارهایی را که در انجام این مقالست رعایت کرده است را فهرست کند

2- معیارهای نوشته شده در گروه مورد بررسی قرار می گیرد و گروه را جع به خط تک تک افراد گروه نظر می دهد .

3- دانش آموزان  معیارهای جدید و اصول خوشنویسی را با اصولی که خود نوشته بودند تطبیق داده و پی به اشکالات خود می برند .

4- خوشنویسی را با اصول و قوائد درست بار دیگر می نویسند .

15 دقیقه

 

فعالیت های تکمیلی :

مروری به قوائد خوشنویسی و رفع اشکال دانش آموزان

فعالیت های تکوینی :

حروف واو ، ر ، هر را با خوشنویسی بنویسید

جمع بندی :

معلم با بیان سوالی از دانش آموزان درباره قواعد خوشنویسی درس را جمع بندی کرده و رفع اشکال می کند .

تعیین تکلیف :

توانا بود هر که دانا بود را بصورت خوشنویسی در دفتر خود بنویسید


مشخصات کلی :

نام کتاب : هنر

موضوع : لوازم خوشنویسی

مقطع :  راهنمایی

هدف کلی :

دانش آموزان با لوازم خوشنویسی آشنا می شوند .

اهداف رفتاری :

حیطه شناختی : دانش آموزان لوازم خوشنویسی را نام ببرد .

حیطه عاطفی : خصوصیات یک قلم خوب را بیان می کنند

حیطه حرکتی :  انواع مرکب خوشنویسی را بشناسد

روش تدریس :

همیاری (طرح کارایی تیم )

رسانه های آموزشی :

گچ ، تابلو ، اجسام داخل کلاس ، مرکب ، دوات ، قلم و ......

رفتار ورودی :

از دانش آموزان سوال می کنم ؟

1- خوشنویسی را تعریف کنند

2- وسائل خط را نام ببرد .

3- آیا کسی خوشنویسی بلد است

فعالیت های قبل از تدریس :

با نام خداوند درس را شروع کرده و سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب، رسیدگی به تکالیف قبل ، بررسی وضعیت روحی و جسمی آنان.

ارزشیابی تشخیصی :

از درس قبل سوالاتی از فراگیران می شود

آماده سازی :

با استفاده از شماره های زوج و فرد دانش آموزان را به 2 گروه تقسیم می کنیم .

 

 

فعالیت معلّم

زمان

 

فعالیت  فراگیر

زمان

1- متن درس دوم صفحه 89-88 لوازم خوشنویسی را به دانش آموزان می گوییم که بخوانند .

2- سوالات آماده شده را بین آنها توزیع می کنم (بصورت ص و غ)

3- توزیع یک نمونه از همان سوالات تا بصورت گروهی پاسخ دهند

4- پاسخ سوالات داده می شود .

5- جدولی مطابق جدول زیر بر روی تخته کشیده تا نمرات گروه شب شوند .

5 دقیقه

.1- دانش آموزان متن درس را کامل می خوانند

2- دانش آموزان به سوالات به صورت انفرادی پاسخ   می دهند

3- گروه به سوالات پاسخ می دهند و اگر دیگران سوالی را اشتباه می کنند باید افراد گروه آنان را قانع کنند .

4- سرگروه به برگه ای که بصورت گروهی پاسخ داده شده نمره می دهد و نمره گروه باید بیشتر از تک تک افراد باشد

15 دقیقه

 

نام گروه

شاخص ها

A

B

C

پایین ترین نمره

7

9

4

بالا ترین نمره

11

12

11

معدل نمرات فردی در هر تیم

3/9

2/10

3/8

نمره تیمی گروه A

11.5

12

5/11

برد تیم

2/3

7/1

2/2

بی اثر بودن تیم

2/2

 

 

باخت تیم

 

 

 

امکان پیشرفت G=F-D

7/2

7/1

7/3

درصد موثر بودن تیم H=(E/6)*100

100*7 /2 / 2/2

100*7/1/7/1

100*3/2 /7/2

رتبه

اول

دوم

سوم

 

فعالیت های تکمیلی :

1-انواع قلم را نام ببرد

2- مرکب خوب چه مرکبی است

3- لیقه چیست

جمع بندی :

به کمک دانش آموزان خلاصه ای از درس بیان می شود .

تعیین تکلیف :

قلم ، مرکب ،دوات ،کاغذ خوشنویسی را برای جلسه آینده آماده کنند .

 

مشخصات کلی :

نام کتاب : هنر

موضوع : طراحی

مقطع :  راهنمایی

هدف کلی :

دانش آموزان با طراحی آشنا می شوند .

اهداف رفتاری :

حیطه شناختی : فراگیر طراحی را تعریف کند ؟

حیطه عاطفی : با انواع خط یک شکل را بدست آورند ؟

 حیطه حرکتی : یک طرح را ترسیم می کند ؟

روش تدریس :

روشن سازی طرز تلقی.

رسانه های آموزشی :

گچ ، تابلو ، کارتهای شماره دار پرسشنا مه باز و بسته و ........

فعالیت های قبل از تدریس :

با نام خداوند درس را شروع کرده و سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب ، دقت در وضع روحی و جسمی دیدن تمرینات قبلی .

ارزشیابی تشخیصی :

از دروس قبل سوالاتی از فراگیران می شود .

آماده سازی :

با استفاده از کارت های شماره گذاری شده فراگیران به 3 گروه 5 نفری تقسیم می شوند .

 

فعالیت معلّم

زمان

 

فعالیت دانش آموز

زمان

1- .تقسیم پرسشنامه های باز (تشریحی) بین

فراگیران .

2- توزیع پرسشنامه بسته (چهار گزینه ای ) و اولویت بندی 1و2و3و4 بین فراگیران

3- معلم از هر گروه می خواهد که در مورد اولویت چهارم با همدیگر بحث و تبادل نظر کنند .

4- معلم جدولی را بر روی تخته کشیده که در آن نام گروه و شماره سوال و اولویت ها

نوشته شده (1و2و3و4)

5- معلم گروها را راهنمایی می کند تا به اولویت چهارم به توافق برسند .

 

 

 

1                   

 

2

                 

2

 

3

 

 

2

1- فراگیر با توجه به دانستهای خود به پرسشنامه بازپاسخ میدهد .

2- فراگیر پرسشنامه چهر گزینه ای را از روی الویت هر گزینه انتخاب می کند و شماره گذاری می کند (1و2و3و4)

3- فراگیران با گروه خود درباره الویت چهارم به بحث و تبادل نظر پرداخته تا به توافق برسند .

4- یک نفر از گزوه برای ثبت پاسخ (الویت چهار) به پای تخته رفته و در جدول ثبت می کند .

5-گروه ها با همدیگر در مورد الویت چهارم به بحث و تبادل نظر پرداخته تا به توافق برسند .

 3  

 

2

 

 

3

 

 

2

 

 

2

 

 

 

 

 

فعالیت های تکمیلی :

مروری به انواع طراحی و رفع اشکال فراگیران

 

جمع بندی :

معلم با بیان سوالی از دانش آموزان درباره طراحی چیست درس را جمع بندی کرده و رفع اشکال می کند .

تعیین تکلیف :

1- یک طراحی ذهنی انجام دهید .

2- با توجه به داستانی که شنیده اید یک طرح تخیلی را ترسیم کنید .

بیان طرح هایی که می توان بصورت کلاژ در آورد :

1- کلاژ یک منظره

2- کلاژ از طبیعت بی جان

3- کلاژ از لباس های محلی استان ها

4- کلاژ از حیوانات و پرندگان

دانش آموز گرامی :

لطفاً به سوالات زیر در یک جمله پاسخ دهید . این جمله باید بیانگر نظرات خودتان باشد.

1- طراحی بیشتر با .................................................................

2- بهترین طریقه یادگیری طراحی و نقاشی ...................................

3- تمرین در طراحی هدف نهایی و پایانی کار .................................

4- طراحی از طریق مشاهده بیشتر به .........................................

5- تقلید کردن یعنی ................................................................

6- طراحی تخیلی بیشتر با دنیای ................................................

 

 

 

 

دانش آموز گرامی:

در مقابل هر سوال چهار مورد نوشته شده است و با توجه به الویت شماره گذاری  کنید و از شماره (1و2و3و4)و اگر هیچ گزینه مورد نظر شما نبود نظر خود را در شماره 5 بنویسید .

1- تمرین یعنی ..............

الف) مرحله ای است محدود و مقدماتی

ب) تجربه عملی برای دستیابی به طرح نهایی

ج) هدف غائی وپایانی کار نیست

د) بهترین طریقه فراگیری طراحی و نقاشی ،تجربه و پشتکار است .

ه) ......................................................................................................

2- طراحی چیست ؟

الف) طراحی به بیان زیبایی و ترجمان احساسات می پردازد .

ب) طراحی فی نفسه هنر است

ج) طراحی بیشتر با دل و روح آدمی سروکار دارد تا با عقل

د) طراحی مبین ظرافت ، ملاحت ، خشونت و.....و خلاصه منعکس کننده مکنونات آدمی است .

ه)...................................................................................................

3-طراحی از طریق مشاهده :

الف) به ذهنیت مشاهده گر نیاز دارد .

ب) طراحی را از طبیعت خوانده اند

ج) شناخت بهتری از دنیای هستی نصیب طراح می شود

د) طراحی تقلید است .

ه)............................................................................

4- طراحی تخیلی از ...................

الف) دنیای واقعی را در قالب دنیای خیالی یا شبه واقعی نقش زند .

ب) طراحی تخیلی در واقع تابع طراحی مبتنی بر مشاهده و طراحی ذهنی است .

ج) به مدد حافظه ی فوق العاده قوی هنرمندان خلاق نامیده می شود .

د) تخیل در اصل امکانی است برای اصلاح و تغییر و غنا دادن به تابلو .

ه) ........................................................................

 

 

مشخصات کلی :

نام کتاب : هنر

موضوع : تکنیک کلاژ

مقطع : دوم راهنمایی

هدف کلی :

دانش آموزان با تکنیک کلاژ یا قطاعی آشنا می شوند .

اهداف رفتاری :

حیطه شناختی : 1- دانش آموز کلاژ را تعریف می کنند ؟

2- دانش آموزان روش قطاعی یا کلا ژ را بیان می کنند ؟

حیطه عاطفی :با تکه های مختلف پارچه یک شکل بدست آورد .

حیطه حرکتی :با انواع گلهای پارچه یک قطا عی درست کند .

روش تدریس :

طرح تدریس اعضای تیم ((T.M.T.D .

رسانه های آموزشی :

گچ ، تابلو ، تهیه پارچه های رنگی و گلهای پارچه با رنگ های مختلف .

تعیین رفتار ورودی فراگیران :

دانش : قطاعی یا کلاژ را تعریف کنند.

نگرش : فراگیران با ذوق و شوق در گروه خود طرز تهیه کلاژ را دنبال می کنند

توانش :با پارچه های مختلف یک طرح خوب بدست آورد .

فعالیت های قبل از تدریس

شروع درس با نام و یاد خدا ، سلام و احوال پرسی ،دقت در وضع روحی و جسمی فراگیران حضور و غیاب ، دیدن تمرینات قبل

ارزشیابی تشخیصی :

در این مرحله از درس قبل سوالاتی از فراگیران می شود .

آماده سازی :

با استفاده از پازل های رنگی دانش آموزان را به 3 گروه 5 نفری تقسیم می کنیم .

 

 

فعالیت معلّم

زمان

 

فعالیت دانش آموز

زمان

1- شماره گذاری دانش آموزان در گروه ها

2- بیان یک سری طرحه هایی که می توان بصورت کلاژ در آورد .

 

1 دقیقه

1- برداشتن پازل های رنگی توسط دانش آموزان برای تشکیل گروه ها . نام گذاری گروه ها و اختصاص یک شماره به هر عضو

2- دانش آموزان پارچه های رنگی را که معلم به آنها داده است به شکل هایی قیچی کرده

3- افراد هم شماره دور هم جمع می شوند . و با پارچه ای که دارند شکل را درست می کنند و اشکالات طرح خود را بر طرف کرده

4-افراد به گروه خود برگشته و طرح را به تعبیه گروه نشان داده .

5- ابتدا دانش آموزان بصورت فردی با     طرح های که از پارچه ها آماده کرده اند شکلی را درست کرده

6- افراد با مقایسه شکلها ی خود با شکلهایی که معلم به آنها نشان می دهد ارزیابی می کنند .کامل یاد گرفته ام * ناقص * اصلاًیاد    نگرفته ام *

1

 

 

3

 

4

 

4

 

3

 

3

 

 

 

 

فعالیت های معلم

زمان

 

فعالیت های دانش آموز

 

فعالیت ی تکمیلی

مروری بر مراحل قطاعی و رفع اشکال فراگیران

1 دقیقه

 

طرز صحیح قیچی کردن طرحهای

روی پارچه و طرز چسباندن طرحها در کنار هم و بوجود آوردن یک طرح کلی

1 دقیقه

 

جمع بندی

معلم با بیان سوالی از دانش آموزان درباره قطاعی درس را جمع بندی کرده و رفع اشکال می کند .

1 دقیقه

 

توضیح درباره سوال مطرح شده توسط معلم و دانش آموزان .

1 دقیقه

 

ارزشیابی تکوینی

مطرح کردن سوال زیر کلاژ را بوسیله کاغذ روزنامه انجام دهید .

2 دقیقه

دانش آموزان کلاژ روزنامه را انجام می دهند .

4 دقیقه

تعیین تکلیف

طرحی را بصورت کلاژ یا قطاعی برای جلسه آینده درست کند .

 

 

1 دقیقه

 

 

 

 

بیان طرح هایی که می توان بصورت کلاژ در آورد .

 

1- کلاژ یک منظوره

 

2- کلاژ از طبیعت بی جان

 

3- کلاژ از لباس های محلی استانها

 

4- کلاژ حیوانات و پرندگان